3 AI-misstag (och lösningar)

How may AI help you? 3 AI-misstag (och lösningar)

Företag tävlar i visionära uttalanden om hur artificiell intelligens ska revolutionera både verksamhet och lönsamhet. De flesta har ingen aning om hur det ska gå till.

AI-implementeringen går trögt på många håll. Mindre företag slits mellan att gasa eller tvärbromsa. AI ska å ena sidan förenkla arbetet och öka lönsamheten, å andra sidan verkar vägen dit svår och dyr. Vad är mest riskabelt: att satsa eller att låta bli? För visst kan en satsning bli både svår och dyr. Åtminstone om man gör de vanligaste misstagen. 


AI-miss 1: Ha en strategi

Va? Naturligtvis måste man ha en AI-strategi! Visst?
— Jag ser att många företag betraktar AI som ett nytt affärsområde, och deras strategier fokuserar på hur AI ska förändra verksamheten i grunden. Men AI är inte en separat produkt eller ny avdelning, det är ett verktyg, säger Hanan Alhaddi, doktor i företagsekonomi med en masterexamen i strategi och innovation.
Enligt Hanan Alhaddi har AI samma uppgift som andra verktyg: att stötta företagets affärsmål genom att möjliggöra, förbättra och effektivisera. AI kan spela en avgörande roll i företagets strategi, men är inte en strategi.
— Nvidia, Google och andra som utvecklar tekniken gör det naturligtvis med hjälp av strategier, AI är ju deras kärnverksamhet. Men alla andra är konsumenter. Om ni inte är ett av de företag som skapar själva tekniken så är AI en bruksvara, en hävstång som ni ska använda för att förbättra den produkt eller tjänst ni redan erbjuder, säger Hanan Alhaddi.
Hon betonar att hävstången AI, liksom alla verktyg, måste ha en konkret uppgift och att det kräver eftertanke. För att lyckas med implementeringen, börja i rätt ände genom att backa till mål och syfte.


Gå inte vilse i tekniken. Fokusera på uppgiften som AI ska utföra.

— Glöm själva tekniken och tänk igenom: vad är det ni ska leverera, och hur kan AI hjälpa till med det? När de svaren finns så kan AI integreras i verksamhetens övergripande strategi och hanteras som vilket annat verktyg eller utvecklingsprojekt som helst, säger Hanan Alhaddi. Det handlar alltså inte om att uppfinna en uppgift som ska utföras. Titta istället på var i verksamheten AI snabbt kan göra nytta. Vilka hål läcker tid och pengar? Ofta handlar det om rutinuppgifter: okomplicerade, men tidskrävande. För att identifiera dem krävs att alla nivåer i företaget är med och tänker redan från början. Ju fler avdelningar som involveras, desto bättre. För er främsta AI-kompetens och största visionär kanske sitter i ledningsgruppen — men förmodligen inte. 

AI-miss 2: Låt plånboken styra

Kostnaderna är ett orosmoment för många företag. Antingen görs ingen AI-satsning alls, av rädsla för att stora summor ska slukas av ett svårbegripligt projekt utan att man ser röken av någon avkastning. Eller så leder skräcken för att missa The Next Big Thing till omfattande ”investeringar” i allt från konsultarvode åt självutnämnda AI-experter till dyra tredjepartstjänster som pitchas väldigt övertygande, men som ingen på företaget riktigt begriper.

Oavsett om problemet är sparsamhet eller FOMO så är rekommendationen densamma som ovan: Tänk på AI som ytterligare ett verktyg som ska avlasta och effektivisera. Börja med projekt som känns hanterbara, som inte kräver stora investeringar, men som snabbt kan visa tydliga resultat. Ett enkelt men framgångsrikt projekt kan bana väg för nya idéer och större satsningar. Och med en småskalig start behövs oftast inte några nya medarbetare, bara en liten uppdatering av de gamla. Fundera på om det finns möjlighet att samarbeta med något lärosäte för att skräddarsy stöd och utbildning som höjer kunskapsnivåerna inom företaget.


Börja med enklare AI-projekt där effekten kanske är liten...men framförallt snabb.

AI-miss 3: Var tyst och otydlig  

Många entusiaster stöter på internt motstånd när de vill introducera AI i verksamheten. Ofta handlar det om rädslan för förändring. Den oron växer snabbt när det saknas tydlighet, öppen kommunikation och klara besked. Människor som tror att AI ska ta jobbet ifrån dem eller drastiskt förändra deras arbetsroller kan helt naturligt känna en stark motvilja mot alla satsningar. Och en rädsla rotad i okunskap övervinns bäst med… ja, kunskap. 

Satsa på utbildning och öppna samtal! Uppmuntra var och en att börja tänka kring hur AI kan användas i just er bransch. Hjälp medarbetarna förstå vad AI är och att det ska göra deras jobb enklare, inte ersätta dem. Det handlar om att skapa en kultur där människor kan se AI som ett verktyg — inte ett hot.


Motstånd och misstänksamhet mot AI beror ofta på okunskap, som botas med utbildning.