Hoppa till huvudinnehåll
Kortare köer och mycket större tillgänglighet. Framför allt snabbare väg till rätt diagnoser och behandlingar. Den nya digitala öppna psykiatrimottagningen i Region Dalarna är en succé. 
Region Dalarna
Kortare köer, större tillgänglighet och snabbare väg till diagnos och behandlingar.

En av förklaringarna är att många patienter tidigt får testa sina kognitiva förmågor i ett digitalt verktyg, vilket underlättar de fortsatta bedömningarna. Det kan snart bli möjligt att minska väntetiden för adhd-utredningar från tre år till en månad (!).

Till Region Dalarnas digitala öppna psykiatrimottagning remitteras patienter för bipolär sjukdom, depression och medicinering för adhd. Invånarna kan även söka hit via egen vårdbegäran.

Mottagningen existerar inte fysiskt, bara digitalt. Psykiatrisköterskorna Maria Tjäder och Anna Samuelsson som startat mottagningen har, tillsammans med läkaren Magnus Christensen, dubbelspecialist i farmakologi och psykiatri, träffat så många som närmare 1200 patienter under det första året.

Allt här är optimerat för en effektiv, tillgänglig och nära vård. All arbetstid är patienttid i stort sett. Inga papper behöver skickas eller skannas i journalen. Ingen reception. Ingen vänthall. Inga korridorer. Bara mötestider via skärmen.

– Patienterna tycker den här vårdformen är toppenbra. Det är en återkoppling som vi ofta får från våra patienter. Många upplever att det är smidigt. Ingen behöver köra 15 mil för att träffa oss, och man slipper ta ledigt från jobbet hela dagen. Hittills har vi inte en enda avvikelseanmälan där någon varit missnöjd med sin vård, väntetider eller något annat. Det är ganska unikt i psykiatrin, säger Anna.

Lättillgängligheten bidrar även till ett betydligt lägre bortfall av patienter än på vanliga mottagningar.

– Av ungefär 30 inplanerade besök i min kalender under en vecka är det kanske två som inte kommer. Vissa veckor är det inga bortfall alls. När jag jobbade traditionellt förut var det inte ovanligt med 20-25 procents bortfall, säger Maria.

”Effektiv, nära och jämlik vård – utan att tulla på kvalitet”

Maria var den som framförde idén om det här digitala vårdupplägget och därefter fick i uppdrag att forma verksamheten. Från första stund har policyn varit att förenkla processer, ägna mycket mer av arbetstiden åt patienter och att göra varje vårdresa så sammanhållen i tid som möjligt, något som ofta den fysiska psykiatrin har stora utmaningar med.

– Vi startade den här mottagningen för att vi ville visa att man kan ge tillgänglig, nära och jämlik psykiatrisk öppenvård snabbt och effektivt utan att tulla på kvalitet, säger Maria.

Anna slöt omgående upp bakom den grundidén. Helhjärtat har de utformat den nya verksamheten tillsammans.

– Problemet i traditionell vård är att det är många och långa väntetider på vägen. Det flyter inte på. Det är för mycket stopp och start hela tiden, säger hon.

Att få rätt behandling ska inte kännas som att åka en lång rad olika lokalbussar med långa väntetider på varje delsträcka, menar de. Snarare ska det kännas som ett snabbtåg.

”Av ungefär 30 inplanerade besök i min kalender under en vecka är det kanske två som inte kommer. Vissa veckor är det inga bortfall alls. När jag jobbade traditionellt förut var det inte ovanligt med 20-25 procents bortfall”

— Maria Tjäder
Psykiatrisköterska

Patienterna får snabbt veta hur deras hjärnhälsa ser ut

I sin strävan att ge rätt vård i tid använder sig mottagningen flitigt av verktyget Mindmore, där patienterna själva får genomföra tester av sin uppmärksamhet, minne, exekutiva förmågor, samt verbala och visuospatiala förmågor.

– Verktyget är ett supersmidigt sätt att få fram en persons kognitiva profil. Den visar både vilka funktioner som fungerar bra, och vilka som fungerar mindre bra. Det blir en viktig pusselbit som vi vill ha tillgång till tidig i vårdkedjan. Det är ju ingen idé att sätta in behandlingar innan vi vet exakt vad vi ska behandla. Det blir fel ordning annars så att säga. Vi får fram objektiva mätvärden som hjälper oss jobba mer personcentrerat, säger Anna.

– Många patienter gillar dessutom att de kan göra alla självskattningar eller kognitiva tester digitalt hemma, och vi slipper lägga tid på att rätta testerna då resultaten kommer automatiskt. Resultaten kopieras in i journalen och blir ett bra underlag inför läkaren- och psykologens bedömning, fritt från subjektiva tolkningar och är på så sätt mer jämlikt.

Kan fånga upp Alzheimers sjukdom i tid

En viktig del i Annas och Marias arbete är dessutom att fokusera på patienternas styrkor och resurser, arbeta stödjande och hitta strategier för hur patienterna kan hantera de funktioner som fungerar mindre bra.

Då är det värdefullt att testerna ger inblick i vad som ser bra ut i deras hjärnhälsa. Det är särskilt värdefullt när patienten mår dåligt och ifrågasätter sig själv och sin förmåga att leva ett normalt liv.

Men ibland är det tyngre information som kommer fram. De högkänsliga testerna fångar upp tidiga tecken på kognitiv sjukdom:

– Till exempel så har vi träffat på flera patienter där vi kan misstänka att patienten har Alzheimers sjukdom. Det är förstås ett tufft besked att få, men det är ändå värdefull information förstås – dels för att bromsande insatser kan sättas in i ett tidigare skede, dels för att patienten ska slippa få overksamma behandlingar av oss i flera månader eller år i tron att problemet är något annat, säger Maria.

Ett år med den digitala psykiatriska öppenvården i Dalarna
  • Mottagningen har tagit emot närmare 1 200 patienter sedan oktober 2023 med en personalstyrkan på tre heltidsanställda, samt en extern STP-psykolog som hjälper till vid fastställande av diagnoser.
  • Patientnöjdheten överträffar alla förhoppningar. Det märks exempelvis i antalet bortfall/avbokningar, som är nästan obefintliga (att jämföra med 20 procent i den traditionella psykiatrin).
  • I slutet av 2024 utökades personalstyrkan med tre personer till. Regionen kunde glädja sig åt att antalet kvalificerade sökande till de utannonserade tjänsterna blev betydligt fler än vad som är normalt. Det speglar regionens strategiska mål att vara en attraktiv arbetsgivare som kan rekrytera och behålla personal åren framåt.

Sjukskrivningar följs upp effektivare, och feldiagnoseringar upptäcks lättare

Det har även blivit smidigt att följa upp sjukskrivningar. Mindmore är specialiserat på upprepade mätningar, oavsett diagnos. Genom att patienterna får testa sina kognitiva förmågor efter en tid får man en tydlig indikation på hur hjärnfunktionerna förändras. I sjukskrivningsfallen minskar risken för att sjukskrivningen antingen avslutas för tidigt eller pågår för länge.

Även feldiagnostiseringar upptäcks lättare.

– Vi har exempelvis haft jättemånga patienter som haft en bipolär diagnos där vi kunnat se att medicineringen varit overksam. I kombination med att vi har intervjuat patienten och gjort digitala kognitiva tester kan vi ofta misstänka att patienten uppfyller kriterierna för adhd. Efter utredning visar det sig sedan ofta vara fallet., säger Maria.

Mindmores testbatteri mäter de rekommenderade kognitiva funktioner som vanligtvis påverkas vid adhd, exempelvis exekutiva funktioner, uppmärksamhet och tempo samt bibehållen uppmärksamhet. Men mottagningen gör inga egna adhd-utredningar – ännu – men har den kompetens och resurser som behövs för att göra så, med de specialister i neuropsykiatri som krävs.

Väntar klartecken från regionen att börja med egna adhd-utredningar

Maria och Anna ser fram emot att rulla ut adhd-utredningar i Region Dalarnas regi, där man tar in de neurospecialister som krävs, och att dessa jobbar i ett effektivt, till stora delar digitaliserat, flöde.

– Allt är i princip klart för att sätta igång. Vi behöver bara klartecken från regionen att börja. fördelarna utifrån patientperspektiv skulle det betyda enorma ekonomiska fördelar för regionen som idag köper utredningar från externa leverantörer, säger Anna.

– Flödet digitaliserar det mesta av den neuropsykiatriska utredningen för adhd: tester, skattningar, anamnes och intervjuer med anhöriga, och så vidare. Det är så effektivt att väntetiderna skulle kunna kortas från tre år till en månad.

Tillsammans med Mindmore har de arbetat väldigt hårt för att patientresan ska vara glasklar, varje steg är informerat tydligt och enkelt samt att underlaget till klinikern är förjobbat, till exempel att anhöriga har fått fylla i alla frågor på förhand som de sedan i mötet går igenom och fördjupar.

Mottagningen fördubblas på grund av trycket

Anna och Maria rekommenderar även andra regioner runt om i Sverige att starta upp digitala mottagningar för den öppna psykiatrin. På frågan om vad som är det absolut bästa som kommit ut av förändringen, svarar de:

– Att så många patienter har fått hjälp och slipper stå kvar på sin väntelista, säger Maria.

Anna fortsätter:

– Ja, nummer ett är att det underlättar för patienten att få rätt diagnos eller rätt hjälp eller rätt uppföljning. Och för oss som jobbar med det här, förenklas arbetet väldigt mycket. Vi sparar tid, och bedömningarna blir mer korrekta. Det tycker jag känns bra.

Efter att ha startat upp i oktober 2023 är det nu så hårt tryck på den digitala mottagningen att man nyligen har dubblat sin bemanning.

Ger möjligheter till upprepade mätningar
  • Att kunna följa patientens progression över tid är vanligtvis mycket resurskrävande. Med effektiva flöden och de kognitiva digitala testerna är så inte längre fallet. Verktyget Mindmores tester är specialiserat för upprepade mätningar.
  • Just mätningsbaserad vård (MBV) har visat sig i forskning ge bättre behandlingsutfall. Då synliggörs förändringen, och patienten och personalen kan känna sig trygga i att behandlingen fungerar.
  • Den digitala testupplevelsen i sig självt har sina fördelar. Den är en beteendeterapeutisk åtgärd som undersöker patienten grundligt, och ger en upplevelsebaserad erfarenhet av hur väl hjärnans funktioner fungerar, både de som fungerar bättre och de som inte fungerar lika bra. 
  • Dessutom synliggörs vad som är unikt för varje patient. Två personers adhd ser ofta väldigt olika ut. Träffsäkerheten i hur olika funktioner fungerar gör att insatserna kan bli mer personanpassade.
Malin Sölsnaes
Vill du veta mer om välfärdsteknik? Kontakta gärna mig för mer information
Malin Sölsnaes, Chef Vård & Omsorg
Skicka e-post