
Verksamhets- och brukarnytta
Vår lösning är en app som bidrar till ett gränsöverskridande samarbete mellan medborgare, kommun, näringsliv och olika typer av kvalificerade frivilligorganisationer. En förutsättning för att klara den ansträngda situationen med resursbrist som finns inom bland annat äldreomsorgen behöver vi vara beredda att arbeta på nya sätt. Det är något som många kommuner omnämner i sina förhållningssätt och målformuleringar.
Beskrivning av funktionen
Lösningen bygger på en användarvänlig app som fungerar likt en självorganiserad resurspool. Här sammanförs de som har ett visst behov med den person som vill och kan göra den tjänsten.
- Medborgaren som har behovet som inte kräver utbildad personal lägger in sin önskan om stödinsats i appen.
- Match sker mellan behov och möjlighet att bidra.
- Resurspersoner får meddelande i appen om nya uppdrag de är kvalificerade för och svarar när det passar dem.
- Medborgaren som är i behov av en stödinsats får direkt kontakt med resurspersoner för den specifika stödinsatsen utan att belasta administration eller koordination för verksamheten.
Appen har förutom uppgiftshantering, funktionen att få ut budskap i grupp till de resurspersoner som finns registrerade. Utvecklingssyftet var initialt att mobilisera tillgängliga resurser för äldre. Men många nya användningsområden har snabbt växt fram. Bland annat läxhjälp, promenader och samåkning.
Kontakta gärna mig vid frågor

Malin är chef för området för digitalisering av Vård & omsorg. Hon är beteendevetare och har under c:a 20 år arbetat som chef och ledare inom offentlig sektor. Med en gedigen kunskap kring äldreomsorg, LSS samt myndighetsutövning leder hon digitaliseringsarbeter inom Vård & omsorg för Atea Sverige.