Det låter spännande. Men vad kan vi som driver mer traditionella verksamheter lära oss av dem?
Camilla Arenhäll: Att vi aldrig kan slå oss till ro, även om verksamheten går bra idag. Istället behöver vi fundera på: Om jag kom in ny på den här marknaden och behövde göra allt från början, hur skulle jag göra då? Då blir det plötsligt självklart för de flesta att vi skulle grunda vår affärsidé på data. Och vi kan vara säkra på att om vi inte ställer oss den frågan, så finns det någon annan som just nu funderar på hur de ska ta över vår marknad genom att jobba datadrivet.
Steve Binning: Den här förändringen, att jobba mer datadrivet, omfattar alla. Ingen har råd att sitta still.
Johan Ripgården: Jag reagerar alltid när någon säger, vi måste fokusera på vår kärnverksamhet. Det innebär att man har satt på skygglapparna. Istället gäller det att tänka, om vi inte hade vårt arv och vår historik. Hur skulle vi göra då?
Camilla Arenhäll: Vi behöver istället fråga: Vad skulle vi kunna göra? Vinnarna är och kommer att vara de som vågar tänka annorlunda.
Steve Binning:
”Mitt första jobb efter studierna var som Cobol-utvecklare. Redan efter ett par veckor på jobbet kom chefen in och slängde en hög manualer på mitt bord och sa: ”Du som är ung och ny får sätta dig in i det här”. Det visade sig vara SAS och då det ledande BI- och analys-systemet, det här var 1990. Från den stunden var jag fast.”
Hur kan offentlig sektor dra fördel av att jobba datadrivet?
Steve Binning: Här kan ny teknik och dataanalys skapa enorma värden för både medborgare och för människor som jobbar i vården. Vi ser exempelvis sjukhus som använder AI för att analysera och bedöma röntgenbilder, eftersom de är betydligt snabbare och begår färre misstag än människor. Tidigare ägnade läkare mycket tid på att gå igenom röntgenbilder, men idag kan de koncentrera sig på de bilder som visar avvikelser. Det här sättet att jobba har frigjort tid till att träffa fler patienter.
Johan Ripgården: Precis som i privat sektor så finns mycket kvar att göra i offentlig sektor inom grundläggande Business Intelligence. Inte minst att förse medarbetare med visualiserad data som höjer kvaliteten på deras dagliga jobb. Du kan exempelvis erbjuda dina medarbetare möjligheten att själva skapa insikter från data. Vissa medarbetare vill vara fria att göra sina egna dataanalyser medan andra vill ta del av insikter i form av grafer, diagram eller kartor.
När man väl bestämt sig för att jobba mer datadrivet, vad är viktigt att tänka på? Finns det några fallgropar att se upp för?
Johan Ripgården: Vi behöver utveckla ett mer explorativt förhållningssätt. I början är det ganska vanligt att ledare försöker använda datadriven teknik för att bekräfta vad de redan vet eller bekräfta sanningar som de vill ska stämma. Men det bromsar utvecklingen.
Camilla Arenhäll: Vi behöver belöna de som vågar begå misstag, eftersom det är lärdomarna från misstagen som hjälper oss hitta de bästa lösningarna, idéerna och affärsmodellerna. Titta på forskarvärlden, där handlar verksamheten ofta om att göra fel tills något blir rätt.
Steve Binning: Du måste också jobba jättemycket med förändringsledning, annars riskerar du att halka tillbaka i gamla rutiner som att jobba manuellt i Excel.
De aktörer som anlitar Atea som konsulter och rådgivare, vad uppskattar de mest i stödet från er?
Johan Ripgården: Att vi ser verksamheten utifrån och kan komma in och ställa viktiga frågor om nuläget, kunderna, framtiden, konkurrenter och branschen.
Camilla Arenhäll: Vi inspirerar våra uppdragsgivare att ha mod att våga testa, bland annat genom att visa hur andra gjort. Och vi har med oss erfarenheten av att allting inte kommer att flyga. Det måste vi bygga in i mentaliteten från början.
Steve Binning: Vår bredd vad gäller kompetens och erfarenhet ger oss en stor trovärdighet. De lösningar som vi föreslår kan vi leverera i sin helhet: från behovsanalyser, utveckling och drift till att hjälpa våra kunder att analysera den data som kommer fram. Vi kan också bygga hela infrastrukturen som stöttar systemen om det skulle behövas.
Johan Ripgården: Att bli datadriven är roligt, lärorikt och viktigt! Börja smått, fortsätt vidare med små steg och se till att nytta skapas i varje förändring. Det är inspirerande att lära sig mer om den egna verksamheten och få nya insikter om medborgare eller kunder. Och när alla medarbetare får ta del av den data som analyseras, då brukar många värdefulla idéer poppa upp spontant.
Foto: Beatrice Graalheim
Skribent: Ulrika Nybäck