Hoppa till huvudinnehåll
Pressmeddelande 2024-10-28

Atea tecknar nytt strategiskt avtal med Telenor

Atea Sverige meddelar i dag att man tecknat ett nytt strategiskt avtal med telekombolaget Telenor Sverige. Det nya avtalet omfattar en rad tjänster inom Digital Workplace Services där Atea kommer att leverera arbetsplatstjänster så som Managed Network, Atea Cloud, Managed Workplace, Managed Server, Servicedesk, Software och Hardware till Telenor. Avtalet sträcker sig över fem år.
Linus Wallin, vd Atea Sverige
Linus Wallin, vd på Atea Sverige

Redan 2015 inledde Atea Sverige arbetet med att leverera digitala arbetsplatstjänster till Telenor. Det nya avtalet markerar inte bara en fortsättning på det långvariga partnerskapet bolagen emellan utan också en förstärkning av det strategiska arbetet. Atea kommer framåt säkerställa en fungerande end-to-end-leverans av affärskritiska arbetsplatstjänster som innefattar både hårdvara, mjukvara och konsulttjänster.

– Vi har arbetat nära Telenor i många år. Nu fördjupar vi vårt samarbete ytterligare i och med detta nya avtal som kommer möjliggöra en helhetsleverans av viktiga arbetsplatstjänster med fullt fokus på att möta kundens affärsbehov så att Telenor kan fokusera på kärnverksamheten, säger Linus Wallin, VD för Atea Sverige.

Avtalet inkluderar både en förnyelse av befintliga tjänster samt en övergång till en moderniserad och mer flexibel digital infrastruktur. Det kommer göra det möjligt för Telenor att fortsätta sin digitala transformation och möta framtida krav på ett mer effektivt och innovativt sätt.

– Vi är beroende av att ha en smidig digital arbetsvardag för alla våra medarbetare. Med det förlängda och förstärkta avtalet på plats kan vi fortsätta fokusera på leveransen till våra kunder, säger Bjørn Ivar Moen, vd på Telenor Sverige.