Namn: Wiktor Leiswall
Befattning: It-konsult/On-site-tekniker
på Tetra Pak i Lund
Ålder: 25
Bor: Kävlinge
Favoritspel på NextGen-träffarna: Tekken
Favoritsnackisämnena: Serier och filmer
Den som träffar Wiktor märker snabbt att han är en social naturkraft med mycket framåtanda och engagemang. Han kommer helt till sin rätt som drivande kraft i projektgruppen för NextGen som varje månad arrangerar sociala träffar i Malmö för Ateas it-konsulter och medarbetare på kontoren i Region Syd.
Men han var inte med från början när det sociala eventet drog igång våren 2023. För då var han redan på väg bort från Atea efter nästan fem år som konsult, placerad på Tetra Pak i Lund, där han jobbat tillsammans med flera andra Ateaner.
– Jag lämnade för att jag var mogen att testa något nytt. Gräset kändes liksom grönare på andra sidan, i det här fallet ett litet konsultföretag, säger han.
Men gräset blev inte grönare, och sex månader senare återvände Wiktor till sin tidigare gruppering – en erfarenhet rikare.
– Det främsta det gav mig att jobba för ett annat företag var att jag inte ska lämna Atea igen, säger han.
Självklart att engagera sig i NextGen
Han saknade det sociala. Gemenskapen. Det kändes därför självklart att engagera sig i NextGen, ett återkommande månadsevent på Atea Region Syd där konsulter, medarbetare på kontoret och ServiceDesk frivilligt möts efter arbetstid för att koppla av några timmar tillsammans med spel, dricka och tilltugg.
Simon gick med i projektgruppen för NextGen direkt vid sin comeback på Atea. Det skänker honom både glädje och mening.
– Visionen framåt är att hålla kvar den avspända känsla vi har på träffarna. Det bidrar till the place to be-upplevelsen på Atea. Träffarna fyller en extra viktig funktion för alla som jobbar 100-procentigt ute hos kunder, att få känna gemenskapen. Det brukar komma mellan 15 och 50 personer, men under våren ska vi försöka se till att det kommer ännu fler.
Gemenskapskänslan står i centrum för träffarna, men många ser även värdet i att träffas för att bygga ut sitt nätverk.
– Att träffas fysiskt stärker ju relationerna. Det blir lättare att fråga om hjälp, eller att få mer koll på vad som händer.
Utveckling i karriären – inom Atea
Även för den som vill utvecklas i karriären – inom företaget – ger träffarna och det informella nätverket en möjlighet att få mer inblick i olika roller och utvecklingsvägar på ett personligt sätt. Wiktor har själv tagit sikte på denna interna karriärutveckling fortsättningsvis.
– Just nu pluggar jag för att ta certifikaten AZ 900 för Azure, SC 900 för säkerhet, och MS 900 för Microsoft. De låser upp möjligheten för mig att länge fram ta en ny roll, som Technical Support Consultant.
– Jag vill ta mer ansvar, och det kommer jag att kunna göra i den nya rollen. Jag ser det som en fördel att få mer variation under veckorna, att kunna jobba med fler kunder och även ha avsatt tid att vara på Ateakontoret varje vecka. Längre fram ser jag mig även som Technical Account Manager, vilket innebär ett än mer övergripande ansvar.
Att ta certifikat för att komma vidare i karriären är inget nytt. Däremot är det nytt med en utvecklingstrappa som visar exakt vilka certifikat som behöver tas för att kvalificera sig för olika roller. Den tydligheten fanns inte när Wiktor bestämde sig för att lämna Atea, men nu finns den. Och det sätter han stort värde på.
– Kulturen på Atea är dessutom att du uppmuntras till att vara den bästa du kan vara, och att kliva in i nya roller, oavsett om du vill jobba som konsult, säljare, vad det än är.
Wiktors råd till Atea: Fortsätt att hitta roliga kunder
Att vara konsultande on site-tekniker på ett internationellt företag som Tetra Pak handlar i hans fall inte bara om maskindatorer, bärbara datorer, telefoner, printrar, nätverk och dess olika mjukvaror.
– När jag hjälper en användare med en maskindator så vet jag att jag bidrar till att någon, någonstans i världen, kommer att få sin mjölkkartong eller vad det nu kan vara. Jag hjälper dem som jobbar på Tetra Pak att hjälpa någon annan.
Känslan av meningsfullhet får han redan när han sätter sig på bussen på morgonen.
– Det mesta som rör skärmar och ljud på bussar och tåg i Skånetrafiken är det Atea som står bakom. ”Det är mitt företag som har hjälpt till med detta”, kan jag känna.
Som ett råd till Atea inför de kommande åren, säger han:
– Vi är ju väldigt bra att hitta roliga kunder, så det får gärna fortsätta. Det är nästan A och O. Förutom kunder som Tetra Pak har vi många spännande specialuppdrag som man inte ens får prata med sin familj om.