Namn: Johan Åberg
Befattning: Key Account Manager
Ålder: 48
Jobbat på Atea sedan: 2016
Atea med tre ord: Kollegor, Engagemang, Ansvar
Brinner för på fritiden: Naturen, vandring och hockey (är lagledare i ett hockeylag)
Hur ser vardagen ut för dig som kundansvarig på Atea?
Min vardag består mycket av kundteamsarbete, där jag fungerar som en brygga mellan kundkontakter och interna kontakter. Jag jobbar även med kundplansbearbetning, d v s kikar på vad som händer med kunden under året, kvartalet eller månaden. Och givetvis blir det en hel del kundmöten och interna möten, såväl strategiska som taktiska och operativa.
Jag gräver inte i de tekniska detaljerna, utan har fokus på strategier och vilka initiativ som kunden har under året. Min roll är att se hur kan vi stötta kunden med konsulter, produkter och vårt erbjudande.
Vilken typ av kunder jobbar du främst med?
Jag jobbar med våra ”privata kunder” – större företag inom den privata sektorn, som finns i den södra delen av Sverige, framför allt i Malmö. Det är en härlig mix av branscher, allt ifrån bostadsbolag till olika former av fabricerande bolag och företag inom vårdsektorn.
Vilka personliga egenskaper krävs för att lyckas i din roll?
Man måste framför allt vara nyfiken! Men också lyhörd för kunden och ha förmågan att ställa rätt frågor. Det handlar ju om att hitta möjligheterna och se på vilket sätt vi kan hjälpa till med kundens it-behov, något som kunden inte alltid själv är fullt medveten om.
Vad fick dig att välja just Atea som arbetsgivare?
På Atea är det den starka kulturen och människorna som är framgångsreceptet och det lockade mig. Vi tar personligt ansvar, brinner för det vi gör och sätter laget före jaget. Det är ingen one man show, som det lätt kan bli med provisionsanpassade löner, utan kunden står i centrum och vi levererar tillsammans som ett team.
Var ser du dig själv om fem år?
Jag vill fortsätta att utvecklas som ledare och kollega. Och givetvis är jag kvar på Atea. Jag gillar att vi är gränslösa över regionerna och hjälps åt oavsett var vi sitter inom företaget. Vi väljer helt enkelt ”bästa laget” för att vinna affären.