Namn: Adam Åkermark Terrs
Befattning: Sales Specialist Technical Services
Ålder: 44
Jobbat på Atea sedan: 2003
Atea med tre ord: Kunden i fokus
Brinner för på sin fritid: Barn, hustru, vänner, mat och dryck, träning samt tv-serier/film
Du är rutinerad i din roll som specialistsäljare efter snart 14 år. Berätta mer om vad rollen innebär.
Som Sales Specialist Technical Services hjälper jag och mina kollegor våra kunder att hitta rätt service och supportmodell för sin infrastruktur (server, lagring och nätverk). Om en olycka skulle ske, som att en server inte startar eller att det trådlösa nätverket inte fungerar, kan kunden ringa oss och få support.
Vi stöttar kunderna under hela avtalsperioden och har löpande avstämningar för att hantera förändringar, tillägg och förlängningar av service till produkter i avtalet.
Vad kan ni i ditt team göra för att underlätta för kunden?
För kunder som har kritiska miljöer, rekommenderar jag alltid att teckna proaktiv support på sin miljö. Som namnet antyder har den supporten i syfte att förekomma stillestånd i kundernas miljö. Vi rådgör med kunden kvartalsvis kring vilka firmware, patchar och drivrutiner som kunden bör installera. Vad gäller servrar har fler tillverkares hårdvara även en inbyggd funktionalitet som automatiskt kan felanmäla, exempelvis innan en hårddisk går sönder. Med en proaktiv supportmodell kan kunden helt fokusera på sin verksamhetsutveckling och ett specialistteam med representanter från både Atea och tillverkaren sköter supporten.
Vilken typ av kunder jobbar du främst med?
Jag jobbar med ett brett spektra av kunder - små och stora publika kunder, men även med våra största enterprise-kunder på den privata sidan. Vårt team är nationellt och vi är utspridda över flera orter i landet. Det är kul att kunna jobba nära de lokala kunderna men även att hjälpa kunder i andra delar av Sverige.
Vilka egenskaper gör dig till en bra säljare?
Jag är lugn, inkluderande och lyhörd, vilket jag tror är viktigt i en bransch där förtroendekapital är hårdvaluta!
Vad tycker du skiljer Atea från konkurrenter i branschen?
På Atea har vi inga personliga provisioner som riskerar att bidra till snabba affärer och dåliga rekommendationer. Vi har i stället kunden i fokus och drivs av långsiktiga relationer.