Vad gör Atea?
It-branschens leverantörskedjor är långa, komplexa och dynamiska. Medan de erbjuder arbetstillfällen för miljontals människor runtom världen, finns det också flertal risker både för miljön, klimatet och människor. För att lyckas med minimeringen av negativa effekter, är det helt avgörande att arbeta tillsammans med våra partners, industriinitiativ samt våra kunder.
Responsible Business Alliance – branschens hållbarhetsorganisation
Vårt kanske viktigaste verktyg för arbetet med vår leveranskedja är vårt medlemskap i Responsible Business Alliance (RBA), den globala elektronikindustrins medlemsorganisation för hållbarhetsfrågor. Atea har varit medlemmar sedan 2016. Inom RBA kan medlemmarna samverka inom hållbarhetsfrågor och på ett standardiserat sätt driva sociala, miljömässiga och etiska frågor in sina leverantörskedjor.
Kärnan i RBA-medlemskapet är den uppförandekod som alla fullvärdiga och regulära medlemmar förbundit sig till att följa och implementera i sin leverantörskedja. Som medlem åtar även verksamheter sig att genomföra tredjepartsrevisioner, vilket innebär att oberoende aktörer granskar leverantörer baserat på hur väl de uppfyller koden. Uppförandekoden uppdateras var tredje år för att möjliggöra kontinuerlig förbättring och ge utrymme för medlemmar att göra sin röst hörd.
Som en it-leverantör utan egen tillverkning erbjuder RBA en plattform att påverka diskussioner på global nivå och lyfta nordiska verksamheters förväntningar. Atea var den första återförsäljaren i världen att bli medlem i RBA och sedan dess har vi aktivt deltagit i i arbetsgrupper för att främja frågor inom områden som konfliktmineraler, cirkulär ekonomi och transparens. Varje år samlar Atea in rekommendationer från nordiska it-köpare via initiativet Atea Sustainability Focus som lämnas över till RBA.
Våra leverantörer
Vi tror på öppenhet och samarbete, därför är det viktigt för oss att arbeta med partners som prioriterar hållbarbetsfrågor. Vi förväntar oss att våra leverantörer arbetar enligt Ateas och RBA:s uppförandekod samt att de följer branschens högsta standarder och kontinuerligt förbättrar sitt arbete. Allt detta följer vi upp med en rad verktyg och direkta samtal med leverantörer.
Atea har prioriterade partners som vi har regelbunden dialog med för att utvärdera deras hållbarhetsarbete, diskutera utmaningar och utveckla samarbetsformer som främjar ansvarsfulla leverantörskedjor. Dessa starka relationer är värdefulla för oss och bidrar till djupgående samarbete och ökad transparens.
I vår eShop har vi gjort det enkelt att se vilka av våra partners som har visat oss ett ledande hållbarhetsarbete. Dessa arbetar strukturerat för att följa upp att Ateas och RBA:s uppförandekod efterlevs i leverantörskedjan.
Våra kunder
Det sägs att nordiska it-köpare är de mest avancerade i världen, och det håller vi med om. Många av våra kunder vet hur de sätter kriterier om hållbara leverantörskedjor och vilka verktyg som behövs för att följa upp utvecklingen. För att påverka den globala industrin i en hållbar riktning behöver fler verksamheter arbeta med dessa frågor. Därför driver vi initiativet Atea Sustainability Focus.
Till Atea Sustainability Focus
Vi är med och stöttar arbetet genom att bygga broar mellan intressenter och dela kunskap om den senaste utvecklingen inom hållbara leverantörskedjor. Vi är rådgivare till våra kunder som är i början av sin hållbarhetsresa så de kan ställa hållbarhetskrav som är relevanta, effektiva och stöttar deras hållbarhetsmål.
Produktionen av it-utrustning är spridd över hela världen. Att ställa krav och aktivt verka för en hållbar produktion och anständiga arbetsvillkor genom leverantörsleden är ett viktigt ansvar.