
Vår mission är att bygga Sverige med it, vilket innebär att hjälpa svenska verksamheter med deras digitala transformation på ett hållbart och effektivt sätt. Lyckas vi med det kan vi se till att it bidrar till en fossilfri framtid. Atea vill därför stötta samhället i att ta tillvara de möjligheter som finns och samtidigt adressera de utmaningar som branschen har. Ett sådant exempel är behovet av att minska mängden elektronikavfall där livscykelhantering är en av de viktigaste lösningarna. Atea tar idag tillbaka ungefär en tredjedel av allt vi säljer, men vi har höjt ribban och målet är att ta tillbaka allt senast 2030.
Så kan vi hjälpa dig som kund
Vi vill hjälpa fler verksamheter att köpa in och hantera it på ett hållbart sätt. Vår position mellan köpare och tillverkare gör att vi kan hjälpa båda sidor att se, förstå och arbeta med sina utmaningar. För kunder kan det handla om att bli en mer effektiv kravställare vid inköp av it och som tillverkare kan det handla om att jobba med transparens i sin leverantörskedja.
Så förflyttar vi branschen
Atea Sustainability Focus påskyndar omställningen mot mer hållbar it. Vi samlar de nordiska it-köparnas röst, skapar en plattform för dialog och driver angelägna frågor mot branschen. Steg för steg höjer vi tillsammans ribban inom det globala hållbarhetsarbetet.

”Vi har arbetat med ett antal väl utvalda frågor och målsättningar inom hållbarhet under många år vilket gör att vi orkar utmana inte bara oss själva i grunden utan hela vårt ekosystem.”

Atea ett av världens mest hållbara företag för tredje året i rad
Atea har för tredje året i rad utsetts till ett av världens 100 mest hållbara företag enligt hållbarhetsmätningen Global 100 Index. Atea tar plats i den totala rankingen och placerar sig i år på plats 41, en förbättring från plats 49 från året innan. Dessutom utses Atea för tredje året i rad till världens mest hållbara bolag inom kategorin IT services.
Läs nyhetenTre perspektiv
För att driva långsiktig förändring behöver vi arbeta utifrån flera olika perspektiv. Det handlar om att ta ansvar på tre nivåer; hos oss själva som medarbetare, i affärer med våra kunder och som tongivande aktör i samhället.