Hoppa till huvudinnehåll
Nyhet2024-01-23

Barnen vinnare när Atea förlänger sponsorsamarbetet med Svensk Friidrott

Sedan 2007 är Atea stolt sponsor till Svensk Friidrott – och nu står det klart att samarbetet fortsätter i minst tre år till. – Vi har ett väldigt bra samarbete på alla nivåer, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott. Inte minst är friidrottsförbundet stolt över den gemensamma samhälls- och idrottssatsningen på Miniorlandslaget, som nu växer.
Landslagsjackor

Det är bara att konstatera att Svensk Friidrott och Atea passar väldigt väl ihop, säger Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör på Atea:

– Friidrotten har sina hjältar inom olika grenar, precis som Atea har specialister inom olika grenar av it. Atea bygger Sverige med it, och Svensk Friidrotts världsstjärnor gör det lilla landet Sverige stort i världen.

Det förlängda sponsoravtalet innebär att Atea, återigen, fortsätter som nationell partner och officiell it-partner till Svensk Friidrott fram till 2026, då samarbetet pågått i snubblande nära 20 år.

Långsiktigheten gör att vi kan göra skillnad på riktigt”

–  Vi är både stolta och tacksamma över samarbetet, och att det har pågått så länge. Vi på Atea är enormt starkt troende i frågan om långsiktiga och djupa partnerskap. Det är först då man på riktigt kan göra skillnad tillsammans, säger Magnus Sallbring.

Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott, instämmer:

– Atea är en av våra äldsta samarbetspartners. Det är värt oerhört mycket för oss att ha en långsiktig och aktiv partner som har en tydlig strategisk plan, och som vill göra bra saker tillsammans med oss.

Avtalet inkluderar bland annat värdskap runt aktiviteter som Atea Friidrottsgalan, exponering på tävlingar i Svensk Friidrotts regi, engagemang i Ateas årliga hälsosatsning Sverigestafetten och att friidrottsstjärnorna i Team Atea involveras i olika sammanhang.

Fler barn får chansen att upptäcka glädjen i föreningsidrotten

En viktig del handlar också om att växla upp Miniorlandslaget som Atea och Svensk Friidrott grundade tillsammans under 2022. Genom Miniorlandslaget får barn chansen att upptäcka glädjen i föreningsidrotten – en möjlighet som kanske inte annars hade uppstått.

–  Ett gemensamt mål är att fortsätta bygga ut Miniorlandslaget så att vi täcker alla 35 orter där Atea har kontor, från norr till söder. Vi har kommit upp till hälften hittills, säger Jan Larsson och fortsätter:

– Projektet handlar om att få barn och ungdomar i rörelse, men också om att motverka att de hamnar i fel miljöer. Idrotten har tagit på sig ett mycket större ansvar idag än för några år sedan, vad gäller både folkhälsan och integrationsarbetet, säger Jan Larsson.

”Friidrotten har både mänsklighet och folklighet”

Det är ingen tillfällighet att denna typ av projekt uppstår i korsningen mellan Svensk Friidrott och Nordens största leverantör av it-tjänster:

– Friidrotten har både mänsklighet och folklighet. Lokala friidrottsföreningar runt om i landet som vill få barn i rörelse, som ger ungdomar chansen. Svensk Friidrott och Atea har en genuin incheckning i att vi tillsammans vill göra skillnad för ett bättre Sverige, säger Magnus Sallbring på Atea.

Miniorlandslaget börjar ge ringar på vattnet även i politiska kretsar. I höstas besökte idrottsminister Jakob Forssmed minioridrottarna i Växjö och sa då:

– Jag hörde talas om den här satsningen på Friidrottsgalan i vintras och tyckte att det lät så otroligt bra och ville därför komma hit. Vi behöver fler satsningar där barn som annars inte hade haft chansen till idrott får det.

Magnus Sallbring igen:

– Att vi får vara huvudsponsor till Miniorlandslaget och dessutom är medgrundare känns väldigt bra i hjärtat.

Vem tar över stafettpinnen från Daniel Ståhl?

Kanske kommer några av Minorlandslagsbarnen ta över stafettpinnen från

Daniel Ståhl, Maja Åskag, Khaddi Sagnia, Thobias Montler, Vanessa Kamga och Suldan Hassan i Team Atea om några år? Otänkbart är det inte.

– Vi har en bra talangutveckling inom friidrotten. Förra året tog vi 14 medaljer i ungdoms- och juniormästerskap. Tack vare Miniorlandslaget hittar vi fler barn och ungdomar, som vi troligen inte nått annars, in i våra föreningar, säger Jan Larsson.

Magnus Sallbring
Magnus Sallbring Kultur- och marknadsdirektör