Atea i final om Årets HR-team
Tillsammans med Tre Sverige och GetAccept är Ateas HR-team ett av Sveriges tre bästa när det gäller innovationsdriv, värdeskapande och hållbar kultur.
Juryn har inför finalen återkopplat att HR-arbetet är i den absoluta framkanten.
Vem som tar hem segern återstår att se, men att tillhöra topp tre bland totalt 60 nominerade organisationer är värt att fira:
– Jag är så otroligt stolt. Min spontana tanke är att det här är ett resultat av kreativiteten, engagemanget och skaparlusten som finns hos våra HR-medarbetare, säger Lisa Eklöf, HR-chef för Atea Sverige.
Skaparlusten fanns redan när hon tillträdde för nio år sedan, men teamet hade ännu inte utvecklat all den tydliga struktur och de processer som finns på plats idag – det som starkt bidragit till att skapa en utvecklande organisationskultur, driva verksamheten framåt och göra Atea till ”the place to be”.
– Jag minns hur det fanns tusen idéer, massor av olika viljor och att det då stressade mig otroligt mycket. Hur ska vi kunna göra allt det här? tänkte jag. Vi har sedan dess systematiserat och hittat sätt att hantera de innovativa förslagen så att de inte glöms bort, samtidigt som vi prioriterar och betar av. Idag är vi betydligt mer trygga i att vi gör rätt saker för verksamheten. Allt vi gör handlar ju om att processer och upplevelser i verksamheten ska förbättras, och i förlängningen skapa mer nytta för kunderna.
Nöjdhetssiffrorna har skjutit i höjden
Lisa Eklöf, HR-chef
Förflyttningen som HR-teamet har bidragit till märks inte minst i medarbetarundersökningarna.
Över att 95 procent av alla 2500 medarbetare tar sig tid att besvara undersökningen varje år, en betydligt högre andel än många andra i branschen. Hela 70 procent av medarbetarna ger 9-10 i betyg på en tiogradig skala som mäter viljan att rekommendera Atea som arbetsgivare (eNPS-värde 57).
Under pandemiåret 2020 ökade även medarbetarnöjdhetsindex från 80 till 81. Det kanske inte låter så mycket, men det är många pilar som måste peka uppåt för att det ska bli så. Ledarskapsindex har också ökat varje år och ligger nu på all-time-high, 85 procent, ett tydligt kvitto på det medvetna arbete som lagts ner på att skapa de bästa förutsättningarna att kunna agera framgångsrikt i ledarrollen.
Även indikatorn som visar kundnöjdheten, NPS-värdet, har ökat drastiskt. Från -3,5 under 2015, till 24 under 2020 (skalan sträcker sig från -100 till +100).
– Fokuset på våra kunder finns alltid med som en central del i vår strategiplan. Ett exempel var den satsning vi gjorde under 2018 där vi engagerade hela vårt företag att göra veckovisa åtaganden i syfte att öka kvaliteten till kunden, säger Lisa Eklöf.
Flera processer för att bli ett bättre bolag
Lisa tror att de fina siffrorna hänger samman med en genuin strävan att lyssna på medarbetare och kunder, och samarbeta över de olika delarna i organisationen.
– Vi har flera processer om hur vi kan bli ännu bättre som bolag. Förbättringsportalen är ett av flera exempel på det. Medarbetare skriver ner sina tips om vad vi kan införa, förbättra eller ändra, och detta skickas sedan till respektive avdelningsansvarig.
HR:s systematiska insatser har lett till man idag har ett starkt förtroende i verksamheten och en självklar plats i ledningsgruppen.
– Vi är ett HR-team med tydliga roller där alla arbetar för att driva utvecklingen på Atea framåt. Fokuset är att underlätta och skapa mervärde för våra chefer och medarbetare. Vi jobbar även aktivt med att involvera flera delar av företaget för att få olika perspektiv på olika frågor. Det är för verksamheten vi finns till. Många tecken tyder på att våra medarbetare känner att vi är på god väg mot visionen om Atea som the place to be.
Vinnaren av Årets HR-team utses den 24 november.
- Kulturen.
”En kultur som uppmuntrar till att våga försöka och testa saker, och att det är okej om det blir fel ibland. Alla är sjukt engagerade och bemöter problem som dyker upp med ’jag löser det’”. Och vi utnyttjar varandra i projekten genom att sätta samman grupper där individerna kompletterar varandra.” - Strukturen.
”Vi tillåter en stort portion intraprenörskap och kreativitet. Men det gäller att våga sätta idéer på paus också, och bestämma sig för vad som är viktigast att slutföra just nu. Vi kraftsamlar tills ett projekt är klart och överlämnat till förvaltning. Då tar vi tag i nästa grej. - Hållbarheten.
”Vi fokuserar mycket på hälsa, och balans mellan jobb och privatliv. Det är en viktig del i att ha hållbara medarbetare. I mitt lilla team på 20 personer är vi noggranna med att alla har en ’hemmahamn’ med samtal med chefen, inklusive hur man själv vill ge sin egen hälsa högre prioritet; jobba mindre, börja med yoga eller annat. Vi fortsätter även med de återkommande pulsmötena som infördes under pandemin. De gjorde att vi alla kom närmare varandra.