Julgåvor som kan inge hopp och öka framtidstro i Kenya
Pandemin har vänt hela världen upp och ner. Det var nog ingen som på förhand förutsåg hur det här årets mållinje skulle se ut, och hur oviss framtiden skulle te sig när julen stod för dörren och nyårsklockornas klämtande närmade sig.
- Det har varit ett utmanande år för våra kunder, partners och leverantörer. Våra medarbetare har behövt vara mer kreativa än någonsin. Alla har fått hjälpas åt att hålla tempot högt utan att veta hur verkligheten ser ut framåt. Jag är stolt över hur alla har gett av sig själva, sina förmågor och sin vilja. Det gör framtiden hoppfull, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.
Akuta behov i pandemins spår
Förra året vid jul annonserade Atea ett flerårigt partnerskap med Kenswed som driver gymnasieskola, internat och nu senast bygger en yrkeshögskola i Kenya. Partnerskapet omfattar finansiella donationer, kompetensstöd, it-utrustning och hjälp med att ta fram utbildningar till programmerare och it-tekniker. Atea satsade offensivt och hade gjort planer för att medlemmar i den medarbetardrivna fonden Ateas Hjälpande Händer skulle åka ner och bidra på plats i såväl byggandet av skolan som med innehåll till utbildningarna. Men så kom pandemin och bygget av den nya yrkesskolan saktade in, resmöjligheterna uteblev och eleverna skickades hem från skolans trygga internatmiljö.
- Pandemin har drabbat alla men det är, som man brukar säga, de mest utsatta som drabbas hårdast i en kris. När eleverna på Kenswed Academy skickas hem är det till tuffa miljöer där det ofta inte finns mat för dagen. Plötsligt är allt vad man kallar studiero långt borta, förklarar Jennie Backman som är ordförande i Ateas Hjälpande Händer och driver samarbetet med Kenswed Academy.
Hon förklarar att de behövt lyfta blicken och fundera på vad eleverna behöver allra mest i nuläget. Efter att ha bollat med Zelmerlöw och Björkman Foundation som driver Kenswed blev svaret bland annat matpaket, sanitetsartiklar och stöd till digital undervisning i väntan på att kunna återgå till skolan. Genom att bidra till elevernas familjers matförsörjning får elever den tid och energi till studierna som de i vanliga fall ges på skolan. Utan det tvingas eleverna sätta studierna åt sidan för att jobba. Något som rentav kan innebära att de faller offer för prostitution eller kriminalitet.
- Vi går därför in med 300 000 kronor, dels till matpaket och andra förnödenheter som förbättrar elevernas chanser till en stabil vardag och dels till fortsatt utveckling av programmeringsutbildningen så att eleverna har samma framtidsutsikter som innan pandemin, berättar Jennie.
It-utrustning som gör gott
För att ytterligare hålla siktet på framtiden bidrar Atea också med it-utrustning till studierna. Men inte vilken utrustning som helst; självklart är den loopad eller recyclad som många säger. Utrustningen är nämligen ute på sin andra livscykel efter att ha genomgått Ateas recycling-program GoitLoop. Tvärtom vad många tror är de femtio datorerna i toppskick.
- Utrustningen är av hög prestanda, det måste den vara när eleverna ska lära sig att programmera med hjälp av den. Samtidigt bär utrustningen ett viktigt budskap till framtida programmare och it-tekniker, ett budskap som vi dagligen pratar med våra kunder om: Vi måste förlänga it-utrustningars livscykel för att dra nytta av digitaliseringens fantastiska möjligheter på ett sätt som gör gott för människa och miljö, sammanfattar Jennie Backman.
Läs om: