Årets eventchef 2020 – Ateas Magnus Sallbring – ser in i sin spåkula
Grattis Magnus!
- Tack, jag är väldigt stolt över teamet under ledning av Jennie Backman. Vi har lyckats väldigt bra med det svåraste – att ställa om med samma höga kvalitet.
Hur reagerade du när du förstod att event-verkligheten skulle se annorlunda ut i våras?
- I mars/april stötte och blötte vi hur Bootcampen (Ateas största event, reds anm) skulle bli. Vi jobbade länge med två spår, ett fysiskt och ett digitalt. Men när det stod klart att ett fysiskt event var uteslutet jobbade vi efter hur vi kunde skapa ett Bootcamp som kunde mäta sig med den fysiska succén. Svaret då, och även nu i höst, blev att tänka TV.
Hur syntes detta i eventet?
- När man kör digitalt måste innehållet paketeras mycket tajtare. Vi äger inte åhörarna i tid och rum utan tävlar hela tiden om deras uppmärksamhet. Rappt och kärnfullt innehåll, inte låta enskilda talare ha för långa monologer utan lägga till reflektion och analys i studiomiljö osv.
Kan du nämna en utmaning?
- På Bootcampen är kvällarna väldigt uppskattade och vi ställde oss frågan – vågar vi oss på en digital kväll? Vad krävs för att vi ska fånga tittarna, när de är hemma med sina familjer? Vi satsade – och vann. Vi var i praktiken 500 tittare under hela kvällen tack vare formatet som var av underhållningskaraktär, där tittarna fick vara med och tävla om bästa BBQ-burgaren.
Vad kommer Atea att bjuda på i eventväg under 2021?
- Den som tror att perioden vi genomgår nu är det nya normala har inte förstått någonting. Alla längtar efter att återgå till att ses igen. Så under våren kommer vi att göra som vi gjorde inledningsvis i pandemin, arbeta med dubbla spår. En slags fysisk hybrid och en heldigital version. En sak lovar vi, och det är att vi kommer vara först ur startblocken när vi är trygga med att ses igen.
Vad hoppas du att vi slipper se 2021?
- Covid.
Vad ser du gärna mer av under året?
- Jag tror vi kommer kunna ha fler talare med på distans – den nivå av talare, som det är svårt att få att resa till Sverige, men som har ett viktigt budskap till våra kunder.
Tre tips till andra marknadsavdelningar/eventteam inför 2021
- Se inte 2020 som det nya normala – det är ett elände vi vill lägga bakom oss.
- Om ni kör digitalt – tänk TV. Halvera talartiderna och arbeta med dynamiken i form av reflektioner i studion mm.
- Fundera över vilka element från de digitala uppläggen som ni kan ta med er in i de fysiska? Deltagare på distans, utöver de som är på plats t ex? Talare? Det kommer bli ett spännande år 2021.