"Ta tag i BizTalk-utfasningen nu, för sen blir det svårare och dyrare"
Specialistspaning | Tre år återstår innan integrationsplattformen BizTalk fasas ut. Det innebär att man kan vänta med att förbereda sig för en migrering till en modernare lösning. Eller? Nej, då blir det både dyrare och mer komplicerat, förklarar lösningsarkitekt Daniel Svensson i den här spaningen.

Spaningen i ett nötskal
Den här två decennier gamla Microsoft-produkten sjunger på sista versen, även om den i många verksamheter fortfarande går som en klocka. I det tysta ser BizTalk till att data skickas och konverteras mellan olika verksamhetssystem, så att hr-system, affärssystem, kundtjänstsystem och andra verksamhetssystem kontinuerligt kan prata med varandra. Plattformen fyller ungefär samma funktion som nervsystemet i människokroppen.
Daniel Svensson är lösningsarkitekt på Atea, inriktad på integrationer.
Följ honom gärna på Linkedin.
Men de senaste åren har Microsoft uppmuntrat kunder att överväga modernare, molnbaserade lösningar i stället, och från april 2028 upphör den normala supporten och ersätts med betald support i ytterligare två år innan den helt fasats ut. Även om valet av ny integrationslösning kan vänta ett par år till, gäller det att redan nu planera för en smidig migrering. Vilka integrationer har ni aktiva med BizTalk? Vilken funktion har var och en? Vilka är kritiska för verksamheten? Vilka system är integrerade, och på vilka sätt? Gör det analysarbetet nu, så får ni kontroll på er förflyttning.
Vad ni kommer att upptäcka:
För många organisationer innebär utfasningen av BizTalk mycket arbete. Hur mycket? Det beror förstås på omfattningen av BizTalk-integrationer i er organisation. En verksamhet i offentliga sektorn tog kontakt med Atea för några månader sedan och bad om vår hjälp. Där hade man gjort en grov estimering att migreringen skulle kräva 30 000 timmar över tre år. Så nej, det här är inget som kan sopas under mattan eller skjutas på till sista minuten. Ju längre ni väntar, desto svårare blir det dessutom att hitta rätt kompetens. Jag ser ingen nyutbildad dataingengör som lär sig Biztalk idag. Att analysera och förstå gamla integrationer i plattformen kan vara krävande, och det blir inte mindre utmanande med tiden. Att skjuta på migreringen för länge, kan också innebära att ni behöver betala en rejäl slant för att få förlängd support på plattformen. Det har vi sett historiskt. Rulla igång förarbetet inför migreringen nu i stället. Då hinner ni få överblick över era integrationer, analysera era behov och utvärdera nya lösningar ordentligt och genomföra smidig övergång.
Värt att reflektera över💡
- Har ni koll på era integrationer – vilka som finns, och vad de gör?
- Vet ni vilka beroenden som finns emellan olika system i verksamheten, och hur integrationerna ser ut?
- Om ni inte har koll på era integrationer idag, hur ska ni få det?
- Vilka integrationer är viktigast för verksamheten att få överblick på?
Vill du veta mer om BizTalk?
Kontakta gärna Daniel Svensson via e-post.