Hoppa till huvudinnehåll
Har du någon fråga? Ställ den direkt i chatten här!

Information till dig

Här hittar du vanliga frågor och svar om retur och reklamation av olika typer av produkter och skrivare med serviceavtal.

Gå vidare till frågor inom

➡️  Generella

➡️  Produkter

➡️  Skrivare med serviceavtal

Användbara länkar

🔗  Returansökan

🔗  Försäljningsvillkor eShop

My Atea

Förenkla din arbetsvardag och dialog med oss i vår kundportal My Atea. Du kan bl.a. skapa felanmälan och följa aktuell status på ditt ärende.

eShop

Hitta över 250 000 it-produkter, licenser, molnlösningar och relaterade tjänster i vår eShop. Du kan bl.a. se lagersaldon och jämföra produkter.

Generella

Jag har fått en annan produkt än den jag har beställt, hur ansöker jag om en retur?

Kontakta kundtjänst via chatt eller kundtjanst@atea.se så hjälper vi dig. Vänligen ange nedan uppgifter så att vi kan hantera din fråga på ett snabbt och säkert sätt.

  • Ordernummer
  • Vad som är felaktigt
  • En bild på produkten och följesedeln
Kan jag returnera en öppnad vara?

Nej, vi tar inte emot returer med bruten förpackning om inget särskilt har avtalats.

Tillkommer det någon kostnad vid en retur?

Ja, det tillkommer en returavgift på 500 kr vid returer om ert avtal inte inkluderar kostnadsfria returer.

Jag saknar fraktsedel, kan ni skicka en ny?

Om ni har skapat en retur och saknar fraktsedel, vänligen kontakta kundtjänst via chatt eller kundtjanst@atea.se så hjälper vi dig.

Får jag en fraktsedel när jag ska göra en retur av en produkt?

Om kostnadsfria returer ingår i ert avtal kommer en fraktsedel att skickas ut med automatik. Om det inte ingår, står ni för fraktkostnaden för returen. Dessutom tillkommer en returavgift på 500 kr som kommer att dras av från er kreditnota.

Ni får information från Atea om vilka uppgifter som ska anges i samband med bokning av er retur.

 

Får jag en fraktsedel när jag ska göra retur av en produkt pga reklamation?

Vid reklamationsärenden förser vi dig med en fraktsedel kostnadsfritt och den skickas ut med automatik. 

Kommer jag erhålla en kreditnota automatiskt vid en retur?

Ja, ni ska få en kreditnota automatiskt.

Jag har inte fått återbetalningen för min retur, kan ni hjälpa mig?

Kontakta kundtjänst via chatt eller kundtjanst@atea.se så hjälper vi dig. Vänligen ange nedan uppgifter så att vi kan hantera din fråga på ett snabbt och säkert sätt.

  • Retur-ID
  • Order- eller fakturanummer
Var hittar jag information om mitt returärende?

Du kan se information om ditt returärende i Atea eShop. Om du inte får svar på din fråga kan du kontakta kundtjänst via chatt eller kundtjanst@atea.se så hjälper vi dig.

Produkter

Hur ansöker jag om en retur av en produkt?

Du kan registrera en ansökan om retur eller reklamation i Atea eShop. Använder ni inte vår eShop eller saknar inloggning kan du ansöka via formuläret Returansökan.

Vänligen läs punkt 10 och 11 i våra försäljningsvillkor eShop innan ni registrerar ert ärende.

Kommer jag automatiskt att erhålla en ersättningsprodukt vid en reklamation?

Nej, inte per automatik. Vad som gäller i just ditt fall beror på distributörens eller tillverkarens reklamationspolicy. Om gällande reklamationspolicy säger att du ska få en ersättningsprodukt, kommer den i de flesta fall skickas till dig utan att Atea behöver lägga en ny order.

För att hantera just ditt specifika reklamationärende, kontakta kundtjänst via chatt eller kundtjanst@atea.se så hjälper vi dig. Vänligen ange nedan uppgifter så att vi kan hantera din fråga på ett snabbt och säkert sätt.

  • Order- eller fakturanummer
  • Eventuellt serienummer

 

Jag har gammal it-utrustning som jag vill göra en retur av, hur gör jag då?

Atea erbjuder olika typer av tjänster för återtag i Atea eShop. Du kan använda vår ”Kapacitetsberäkning” i Atea eShop för att beräkna antal och vilken typ av säkerhetsbur (”loopskåp”) ni behöver. Använder ni inte vår eShop eller saknar inloggning kan du ansöka via formuläret Returansökan.

Om du behöver mer hjälp kan du kontakta kundtjänst via chatt eller kundtjanst@atea.se så hjälper vi dig. Vänligen ange nedan uppgifter så att vi kan hantera din fråga på ett snabbt och säkert sätt.

  • Vilken typ av utrustning ni vill skicka tillbaka

 

Skrivare med serviceavtal

Hur ansöker jag om en retur av en skrivare eller toners?

Du kan registrera en ansökan om retur eller reklamation i Atea eShop. Använder ni inte vår eShop eller saknar inloggning kan du ansöka via formuläret Returansökan.

Vänligen läs punkt 10 och 11 i våra försäljningsvillkor eShop innan ni registrerar ert ärende.