Hoppa till huvudinnehåll
Har du någon fråga? Ställ den direkt i chatten här!

Information till dig

Här hittar du vanliga frågor och svar om hur du gör felanmälan och vad som gäller för reparation, garanti och returer när det gäller olika typer av produkter.

Felanmälan kan registreras dygnet runt. Anmälningar som inkommer efter 17.00 behandlas nästkommande arbetsdag.

Gå vidare till frågor gällande

➡️  Felanmälan

➡️  Garanti

➡️  Reparation

➡️  Retur och reklamation

Användbara länkar

🔗  Felanmälan och reparation produkter

🔗  Ateas allmänna och särskilda villkor

🔗  Försäljningsvillkor eShop

🔗  Allmänna villkor för service och support

My Atea

Förenkla din arbetsvardag och dialog med oss i vår kundportal My Atea. Du kan bl.a. skapa felanmälan och följa aktuell status på ditt ärende.

eShop

Hitta över 250 000 it-produkter, licenser, molnlösningar och relaterade tjänster i vår eShop. Du kan bl.a. se lagersaldon och jämföra produkter.

Felanmälan

Jag vill felanmäla en produkt, hur gör jag?

Du kan felanmäla din produkt i My Atea. Om du inte har ett konto i My Atea kan du ansöka om det här: Bli kund hos Atea eShop.  Om du inte använder My Atea kan du registrera din felanmälan via formuläret Felanmälan och reparation produkter.

Tänk på att läsa igenom anvisningarna innan du gör din felanmälan.

Vad behöver jag tänka på innan jag felanmäler min produkt?

Inför en felanmälan behöver du ta reda på produktens serienummer, eventuellt produktnummer samt säkerhetskopiera personliga filer såsom foton, dokument, musik etc. Tänk också på att följa särskilda anvisningar för autopilotregistrerade enheter, samt mobiler eller surfplattor från Apple.

Vänligen läs punkt 10 och 11 i våra försäljningsvillkor eShop innan ni registrerar ert ärende samt allmänna villkor för service och support.

Hur gör jag för att felanmäla en mobiltelefon eller en surfplatta från Apple?

Du kan felanmäla din mobiltelefon eller surfplatta från Apple i My Atea. Om du inte har ett konto i My Atea kan du ansöka om det här: Bli kund hos Atea eShop.  Om du inte använder My Atea kan du registrera din felanmälan via formuläret Felanmälan och reparation produkter.

Innan du skickar in en Apple-enhet för reparation eller utbyte, följ anvisningarna på denna länk

Är enheten med i ”Apple Automated Device Enrollment” behöver du även göra en unassign* av enheten. Följ anvisningarna för Apple School Manager alternativt Apple Business Manager där det beskrivs hur du gör en unassign.

* Unassign är en funktion för att ta bort tilldelningen/kopplingen av en enhet till en MDM-server. Till exempel, om en enhet flyttas från en plats till en annan, kan du göra en unassign den från en MDM-server dvs. enheten kopplar inte upp sig mot en specifik MDM-server.

Hur gör jag om jag vill felanmäla en autopilotregistrerad enhet?

Du kan felanmäla din autopilotregistrerade enhet i My Atea. Om du inte har ett konto i My Atea kan du ansöka om det här: Bli kund hos Atea eShop.  Om du inte använder My Atea kan du registrera din felanmälan via formuläret Felanmälan och reparation produkter.

Innan du skickar in en autopilotregistrerad enhet för reparation behöver den avregistreras från Autopilot-programmet. Följ anvisningarna på denna länk.

 

Vad är en autopilotregistrerad enhet och hur vet jag om att min enhet är autopilotregistrerad?

En autopilotregistrerad enhet är en enhet som har registrerats med Windows Autopilot-tjänsten. Windows Autopilot är en molnbaserad tjänst som förenklar driftsättningen av nya enheter. När en enhet är registrerad med Autopilot, kan den konfigureras och hanteras automatiskt när den startas för första gången.

Atea kan se om din verksamhet använder Windows Autopilot när vi har hjälpt till att sätta upp tjänsten, dock kan vi inte se huruvida tjänsten är aktiv på din specifika produkt. För att kontrollera om din enhet är autopilotregistrerad bör du i första hand vända dig till din interna IT-funktion eller motsvarande administratörsroll inom din verksamhet som kan bekräfta om tjänsten finns och är aktiv eller inte på enheten.

Jag vill anmäla en transportskada på en eller flera produkter, hur gör jag?

Ur Ateas allmänna och särskilda villkor punkt 8:  
Kunden ska inom sju (7) dagar från leverans kontrollera innehållet i leveransen, att Produkterna stämmer överens med vad som beställts samt skriftligen, inom samma tid, reklamera eventuella brister till Atea.
 
Vänligen läs hela punkt 8 innan ni anmäler ert ärende hos kundtjänst via chatt eller kundtjanst@atea.se. Vänligen ange nedan uppgifter så att vi kan hantera din fråga på ett snabbt och säkert sätt.

  • Ordernummer
  • Skriftlig beskrivning av transportskadan
  • En bild på transportskadan
  • Bilder på inner- och ytteremballage
  • Kommentar om skadan noterades av chaufför vid leverans
Hur ser jag status på min felanmälan på produkter?

Du kan se status på din felanmälan i My Atea. Om du inte har ett konto i My Atea kan du ansöka om det här: Bli kund hos Atea eShop. Om du inte får svar på din fråga kan du kontakta kundtjänst via garanti@atea.se så hjälper vi dig.

 

Garanti

Vad är garantin på denna produkt och vad täcker den?

Olika produkter har olika garantivillkor. När du gör en felanmälan kontrollerar vi de generella garantivillkoren för den aktuella produkten eller om ni har särskilt avtalade villkor. Den generella garantin omfattar fel som är ursprungliga, dvs. kan härledas till fel som uppstått i fabriken och vid tillverkningen av produkten.

Hur vet jag om en produkt omfattas av garanti?

Kontakta kundtjänst via garanti@atea.se så hjälper vi dig. Om garanti saknas kan du få ett kostnadsförslag.

Hur ser jag status på mitt garantiärende?

Du kan följa dina garantiärenden i My Atea. Om du inte får svar på din fråga kan du kontakta kundtjänst via garanti@atea.se så hjälper vi dig. Vänligen ange nedan uppgifter så att vi kan hantera din fråga på ett snabbt och säkert sätt.

  • Ärendenummer
Hur lång är åtgärdstiden för fel som täcks av garantivillkor?

Åtgärdstiden beror på komplexiteten i problemet, vilken typ av produkt det gäller samt om det finns reservdelar tillgängliga hos tillverkaren eller leverantören.

 

Är det någon kostnad för åtgärd av fel som täcks av garantivillkor?

Om åtgärden fallar under garantivillkoren så tillkommer ingen kostnad förutom eventuell fraktkostnad för att skicka in produkten till vår verkstad. Detta gäller om inget särskilt har avtalats.

Vad gör jag med en trasig produkt vars garanti har gått ut?

Vi kan erbjuda service och reparation på produkter även om garantin har gått ut. Skapa en felanmälan av din produkt så kan du få ett kostnadsförslag innan beslut om fortsatt åtgärd.

Du kan felanmäla din enhet i My Atea. Om du inte har ett konto i My Atea kan du ansöka om det här: Bli kund hos Atea eShop.  Om du inte använder My Atea kan du registrera din felanmälan Felanmälan och reparation produkter.

Vad omfattas av garantin?

Produktgarantin omfattar fabrikationsfel och materialfel hos tillverkaren som påverkar produktens funktion. Vissa tillverkare erbjuder även att köpa utökat skydd på produkter, som till exempel skydd mot olycksskador. Kontrollera de underlag som följde med din produkt vid inköp

Om du behöver hjälp med att ta reda på vad som omfattas av garantin för din produkt kan du kontakta kundtjänst via garanti@atea.se så hjälper vi dig. Vänligen ange nedan uppgifter så att vi kan hantera din fråga på ett snabbt och säkert sätt.

  • Serienummer

 

Reparation

Hur gör jag för att få hjälp med reparation av en produkt och vad kostar det?

Du kan registrera ditt reparationsärende i My Atea. Om du inte har ett konto i My Atea kan du ansöka om det här: Bli kund hos Atea eShop.  Om du inte använder My Atea kan du registrera ditt repararationärende Felanmälan och reparation produkter. Om ärendet bedöms vara ett garantiärende så tillkommer inga kostnader förutom eventuell fraktkostnad.

Kan jag få hjälp av Atea för att reparera en produkt?

Ja, Atea är en auktoriserad serviceleverantör med certifierad personal att utföra reparationer till flera stora tillverkare på marknaden. Skapa ett reparationsärende så hjälper vi dig.

Du kan registrera ditt reparationsärende i My Atea. Om du inte har ett konto i My Atea kan du ansöka om det här: Bli kund hos Atea eShop.  Om du inte använder My Atea kan du registrera ditt reparationsärende Felanmälan och reparation produkter.