Hoppa till huvudinnehåll
2025-02-13

Magnus hjälper verksamheter att välja rätt AI-servrar

Arbetsförmedlingen är bara en av alla verksamheter som AI-anpassar sin it-infrastruktur just nu. Men det är inte lätt att investera rätt. It-chefer tar därför hjälp av Magnus Olsson och hans kollegor på Atea för att navigera i den tekniska djungeln i fråga om kapacitet, prestanda, kompabilitet och tillgänglighet.

Magnus Olsson är senior lösningsspecialist och rådgivare på Atea med fokus på ”grundplattan”, som han själv säger. Det vill säga it-infrastruktur med datacenter, servrar och nätverk – allt det där som driver verksamheten i det tysta och skapar möjligheter till utveckling, men som också kan orsaka allvarliga begränsningar och hinder för verksamhetens utveckling om it-miljön inte uppfyller kraven.

När AI tar allt mer plats i verksamheter skapar det ett extra lager av utmaningar, inte minst för offentliga organisationer som vill använda egna datacenter för sina AI-tjänster.

– Den vanligaste frågeställningen är: ”Vilken hårdvarugrundplatta ska vi investera i?”, säger Magnus.

Och på den frågan finns inga givna svar.

Ta hänsyn till särskilda krav och behov

– Det finns flera olika alternativa lösningar. Man behöver ta hänsyn till sin egen verksamhets särskilda krav och behov som de ser ut just nu, men även hur de kan förändras framöver.

För Arbetsförmedlingen föll valet till slut på en AI-plattform baserad på Ciscos helt nya M8-servrar. När dessa beställdes hade det föregåtts av en noggrann process. Magnus Olsson, och en kollega från Atea som är specialist på AI-utveckling högre upp i stacken, hjälpte Arbetsförmedlingen att hitta rätt väg framåt den här gången.

– Vi hade bland annat en workshop för Arbetsförmedlingens datacenteravdelning tillsammans med deras kollegor som jobbar med AI. Vi gick igenom vad som är möjligt utifrån deras specifika behov och krav, och vilka typer av lösningar som finns som kan möta det.

Magnus kärnkompetens är att förstå behoven ur ett serverperspektiv, och att ha örnkoll på produktutvecklingen hos de stora leverantörerna Cisco, Dell, och HPE.

I 15 år har han ägnat sig åt omvärldsbevakning på området, både ur makro- och microperspektiv, tillsammans med världsledade tillverkare och deras experter. Allt för att kunna ge verksamheter det beslutsunderlag de behöver.

Neutral vägledning med kundens bästa i fokus

– På Atea står vi helt neutrala och föreslår det som är bäst för kunden. Vi har ingen färdig ståndpunkt eller förutfattade meningar att det ena alternativet är bättre än det andra. Vi tar fram de alternativ som vi ser passar bäst i varje enskilt fall, säger Magnus.

– Med just Arbetsförmedlingen behövde jag inte lyfta fram några andra argument än att presentera hårda fakta och pris tydligt, för de har så god kompetens att göra utvärderingen själva.

Magnus uppskattar det faktum att Atea har alla de kompetenser som krävs för att verksamheter ska lyckas med AI.

– Atea är speciellt där. Vi kan hjälpa alla typer av verksamheter i alla faser i AI-utvecklingen. Och vi har paketerade tjänster som gör det lätt att komma igång, oavsett hur AI-mogen man är. Då drar man nytta av erfarenheten hos Ateas konsulter som har gjort liknande resa med andra kunder tidigare. Att ha någon att hålla handen genom det här är värdefullt. Det behövs en viss styrning från människor som har erfarenhet av liknande resor, för annars är risken att tröttna innan man har nått ända fram, säger Magnus.

Jobba som konsult på Atea I På Atea jobbar du i teknikens framkant och utvecklas tillsammans med de bästa specialisterna. Tillsammans driver vi digitaliseringen framåt. Konsult på Atea

Att lyckas göra kunder nöjda

Devisen ”Atea bygger Sverige med it" är i högsta grad påtaglig för Magnus när nya servrar sätts på plats på Arbetsförmedlingen och andra kunder. På frågan om vad som engagerar honom mest i jobbet, svarar han:

– Det mest tillfredsställande är när kunden blir nöjd. Att lyckas med det handlar om många saker – alltifrån att fånga in kraven och de egentliga behoven från verksamheten, till att ta hjälp av kollegor på Atea som är nischade på andra saker när det behövs. Och att samarbeta med leverantörerna för att lösningen ska bli så bra som möjligt.

Arbetsförmedlingen

Förstärkt datacenter möjliggör Arbetsförmedlingens nya AI-satsningar

Arbetsförmedlingen satsar på en ny och omfattande infrastruktur i sitt eget datacenter med kraftfulla M8-servrar. Plattformen ger myndighetens AI-center utökade möjligheter att utveckla nya moderna lösningar och tjänster till gagn för verksamheten.

Arbetsförmedlingen Förstärkt datacenter