Digitala lösningar är en av nycklarna för att klara framtidens demografiska utmaningar inom vård & omsorg. Brukare har rätt till en bra livskvalitét och medarbetarna inom sektorn ska kunna upprätthålla ett hållbart arbetssätt.
I samarbete med marknadens ledande tillverkare och innovativa startups hjälper Atea kommuner och regioner med sin digitaliseringsresa. Tillsammans bygger vi Sverige med it.
Målgrupp
Vi riktar våra erbjudanden till verksamhetschefer och medarbetare, digitaliseringsledare inom kommun, socialtjänst och privata aktörer inom äldreomsorg.
Fokusområden
Egenvård
Funktioner och lösningar som ger förutsättningar att på egen hand ta prover och bli uppföljda av läkare från hemmet alt ta sin egen medicin med hjälp av påminnelse.
- Distansmonitorering
Individuellt anpassad kommunikation och distansmonitorering i hemmet. - Medicinrobot
Medicinrobot som ger rätt dos, i rätt tid och en ökad självständighet och trygghet för brukare.
Integration
Stödinsatser i form av språkstöd eller samhällskordinerade insatser för att skapa möjlighet att ha en integration i samhället.
- Digitalt språkstöd
Hjälper äldreomsorg med förutsättningar att sudda språkbarriärer - Samverkansapp
App för samverkan mellan kommun och frivilligorganisationer
Självständighet/delaktighet
Att få vara delaktig i sin omvårdnadssituation och skapa stöd i att leva så självständigt som möjligt.
- Digitala assistenter
Genom en digital assistent hjälper vi dig att automatisera tidskrävande funktioner och repetitiva arbeten, som vanligtvis utförs av människor. - Medicinrobot
Medicinrobot som ger rätt dos, i rätt tid och en ökad självständighet och trygghet för brukare.
Mobilt arbetssätt
Att ge förutsättningar att frigöra tid och att arbeta på distans från kontoret eller i ett system via sin mobil skapas bättre arbetsmiljö för medarbetare.
- Medicinsignering
Ett kraftfullt verktyg för en god och säker omsorg som gör det lätt att följa lagrum och direktiv. - Mobilt arbetssätt - journalföring
Få effektiva flöden med kortare ledtider och ökad kvalitet inom hemtjänsten
Förbygga ensamhet
Genom olika lösningar ha möjlighet att ses digitalt, mötas upp för att fika genom samordnad insats förebygger vi ensamhet och psykisk ohälsa.
- Digital Assisted Living
Digitalt vårdbesök som främjar känslan av sammanhang, självbestämmande och delaktighet. - Fik@rummet
En mötesplats för äldre som önskar att utöka sitt sociala nätverk och vänder sig framför allt till dem som är drabbade av ofrivillig ensamhet.
Kvalitet och ledning
Lösningar med bra möjlighet att följa upp data och statistik minskar risk för kvalitativa och orättsäkra beslut och ökar förutsättingen att bedriva en kvalitativ vård och omsorg för den enskilde.
- Mobilt arbetssätt - journalföring
Få effektiva flöden med kortare ledtider och ökad kvalitet inom hemtjänsten
Digitaliseringsresan inom vård & omsorg
Under digitaliseringsresan kan du välja bara en del eller hela konceptet oavsett var du befinner dig i din resa mot att bli mer digitaliserade.
För att förstå de olika delarna kan du läsa mer om varje steg nedan genom att föra över muspekaren på respektive plustecken.
Läs mer
Läs mer
Läs mer
Läs mer
Läs mer
Läs mer
Läs mer
Mer om:
Vart står jag och min verksamhet idag? Vad finns och vad saknas?
Hur går vi vidare härifrån?
- Utifrån Ert behov och önskemål bestämmer vi gemensamt vilket nästa steg vi tar
Vad ingår:
- Workshop
- Intervjuer i verksamhet
- Omvärldsanalys
- Sammanställning av resultat
Verksamhetsnyttan är:
- Helhetsbild över nuläge
- Riktning för nästa steg
- Underlag för handlingsplaner för fortsatt digitaliseringsresa
- Underlag för digitaliseringsstrategi
- Som stöd för kommunikation till organisation
Här får du möjlighet att träffa samlade kompetenser från Atea för att säkerställa att alla förutsättningar finns i din verksamhet för nästa steg.
Hur går vi vidare härifrån?
- Utifrån Ert behov och önskemål bestämmer vi gemensamt vilket nästa steg vi tar
Vad ingår:
- Projektledning kring upplägg och struktur för workshop
- Behovsanalys utefter en riktad modell
- Omvärldsanalys
- Kravfångst och stöd i översättning av it till verksamhet
- Sammanställning av resultat
Verksamhetsnyttan är:
- Helhetsbild över nuläge
- Riktning kring Ert kommande strategiarbete för digitalisering
- Underlag för handlingsplaner för fortsatt digitaliseringsresa
- Underlag för digitaliseringsstrategi
- Som stöd för kommunikation till organisation
Vi tittar närmare på ert strategiarbete och förenklar och förtydligar. Saknar du en tydlig strategi idag hjälper vi att ta fram det.
Hur går vi vidare härifrån?
- Utifrån Ert behov och önskemål bestämmer vi gemensamt vilket nästa steg vi tar
Vad ingår:
- Översättning av it till verksamhet
- Omvärldsanalys
- Stöd i strategiska riktningar utifrån Er helhet
- Kravspecifikation utifrån Er behovsanalys
- Stöd i kommunikation mot organisation gällande Er strategi
Verksamhetsnyttan är:
- Helhetsbild över nuläge
- Riktning kring aktiviteter för Er digitaliseringsresa
- Underlag för handlingsplaner för fortsatt digitaliseringsresa
- Underlag för digitaliseringsstrategi
- Som stöd för kommunikation till organisation
Vilken väg passar er verksamhet? Vi jobbar igenom allt ifrån beställarkompetens till genomlysning av era önskade effekter.
Hur går vi vidare härifrån?
- Utifrån Ert behov och önskemål bestämmer vi gemensamt vilket nästa steg vi tar
Vad ingår:
- Skapa förutsättningar till helhet för Er it som oberoende aktör
- Översättning av it till verksamhet
- Omvärldsanalys
- Referenser och stöd från andra inom Vård och omsorg genom oss
- Stöd
- Vad som finns på marknaden
- Hur ni handlar enkelt
- Granska att lösningen är funktionell utifrån ert behov
- Kravfångst av it lösning så ni får verksamhetsnyttan ni önskar
Verksamhetsnyttan är:
- Helhetsgrepp kring it lösningar som ger förutsättningar till effekt som önskas
Ett första steg kan vara att genomföra ett pilotprojekt där vi testar införandet av nya tjänster eller produkter. Vi kan i detta steg också hjälpa er att förverkliga en idé som skapar nytta för er verksamhet. Vi genomför ett breddinförande, antingen genom avrop på befintliga avtal alternativt genom upphandling
Hur går vi vidare härifrån?
- Utifrån Ert behov och önskemål bestämmer vi gemensamt vilket nästa steg vi tar
Vad ingår:
- Från Underleverantör eller som stöd från Atea - Projektledning
- Projektplan
- Projektdirektiv och uppdragsbeskrivning
- Projektplan
- Implementeringsplan
- Tidsplan
Verksamhetsnyttan är:
- Helhetsgrepp kring it lösningen vid införandet
- Säkerställande av att tidplan går enlig implementeringsplan
- Säkerställer att leverans sker enligt överenskommelse
Vi hjälper er att införa produkter eller tjänster från våra underleverantörer på ett sätt som skapar maximal effekt i er verksamhet.
Hur går vi vidare härifrån?
- Utifrån Ert behov och önskemål bestämmer vi gemensamt vilket nästa steg vi tar
Vad ingår:
- Projektledning från underleverantör eller Atea
- Vid egen projektledning ingår stöd från Atea i hela processen för införande/implementation av lösning
- Atea följer den strukturella planen för införande så allt sker enligt plan och säkerställa leverans
Verksamhetsnyttan är:
- Helhetsgrepp kring it lösningen vid införandet
- Säkerställande av att tidplan går enlig implementeringsplan
- Säkerställer att leverans sker enligt överenskommelse
När vi genomfört pilotprojekt, fångat upp alla idéer och testat de nya produkterna och tjänsterna, tar vi steget mot breddinförandet. Det gör vi antingen genom avrop på befintliga avtal eller genom upphandling.
Hur går vi vidare härifrån?
- Utifrån Ert behov och önskemål bestämmer vi gemensamt vilket nästa steg vi tar
Vad ingår:
- Från Underleverantör eller som stöd från Atea - Projektledning
- Projektplan
- Projektdirektiv och uppdragsbeskrivning
- Projektplan
- Implementeringsplan
- Tidsplan
Verksamhetsnyttan är:
- Helhetsgrepp kring it lösningen vid införandet
- Säkerställande av att tidplan går enlig implementeringsplan
- Säkerställer att leverans sker enligt överenskommelse
Vi ser till att ni drar full nytta av era lösningar och fortsätter att utveckla en god och nära vård med självständighet för våra äldre.
Hur går vi vidare härifrån?
- Utifrån Ert behov och önskemål bestämmer vi gemensamt vilket nästa steg vi tar
Vad ingår:
- Säkerställa att ni är nöjda med införande av lösning/ tjänst
- Följa nytt införande för att stödja vid breddinförande och uppskalning av lösning
- Vara brygga mellan it och verksamhet
- Förbättrings och utvecklingsmöjligheter
- Ha dialogen så lösningen uppfyller den verksamhetsnytta ni önskat
Verksamhetsnyttan är:
- Helhetsgrepp kring it lösningen vid införandet
- Säkerställande av att tidplan går enlig implementeringsplan
- Säkerställer att leverans sker enligt överenskommelse
Välfärdsteknik inom vård & omsorg kan vara
Att kunna ta sin medicin själv med hjälp av en medicingivare/medicinrobot minskar onödiga risker för smittspridning och främjar ett självständigt liv som skapar trygghet för såväl äldre som anhöriga.
Att kunna möta sin sjuksköterska eller undersköterska genom digitala möten via en surfplatta eller dator gör att brukaren undviker onödiga fysiska möten med risk för smitta och tid frigörs för personal i en tid då arbetsbelastningen är tuffare än någonsin.
För avlasta en ansträngd vård- och omsorg erbjuder vi tillsyn och monitorering i hemmet. När till exempel en äldre medborgare med flera typer av kroniska sjukdomar behöver tillsyn och vård enligt nuvarande rutiner i kommunerna erbjuds idag oftast enbart fysisk kontakt. Vi skapar trygghet med en teknik där medborgaren får en mer tillgänglig tillsyn via videomöten eller chatt.
Välfärdsteknik inom äldreomsorg som ger värde för kommuner och privata aktörer
- Funktioner baserat på mjukvara med automatiserad funktion och sparar många timmar per vårdtagare och år i en genomsnittskommun.
- Analys av data medför att rättssäkerhet inom vården ökar och ger möjligheter att skapa förändra arbetssätt som gagnar såväl verksamhet som brukare.
- Mobila arbetssätt sänker kostnader, minskar miljöbelastningen, motverkar en stressig arbetssituation och undviker smittspridning.
- Förutsättningar att ge stöd på distans bidrar till bättre livskvalitet för den äldre, frigör tid för personalen och motverkar smittspridning.
Kunder berättar
Så blir vård och omsorg trygg och säker med digitala lösningar
Digitala lösningar är idag nödvändiga för att vardagen och samhället ska fungera. Vård & omsorg är inte ett undantag. Ny teknik är nycken till en högkvalitativ äldrevård.
Läs vår artikel i magasinet Omtanke - tidningen för vård och omsorg från SSIL.
Läs artikelnKontakta mig för rådgivning inom välfärdsteknik
Malin är chef för området för digitalisering av Vård & omsorg. Hon är beteendevetare och har under c:a 20 år arbetat som chef och ledare inom offentlig sektor. Med en gedigen kunskap kring äldreomsorg, LSS samt myndighetsutövning leder hon digitaliseringsarbeter inom Vård & omsorg för Atea Sverige.
Lär dig mer om välfärdsteknik
Varför Atea
✔️ Vassa konsulter
Med våra 1 000 konsulter och 4 500 certifieringar är vi en ledande leverantör inom teknik, infrastruktur och system-integration.
✔️ Vi finns nära dig
Vi finns nära din verksamhet på ett 30-tal orter från Kiruna i norr till Malmö i söder. Oavsett var du befinner dig sätter vi ihop bästa laget för din verksamhet.
✔️ Samarbete
Vi har strategiska partnerskap med ledande globala it-leverantörer. Det ger din verksamhet tillgång till ett komplett och aktuellt produkt- och tjänsteerbjudande.
✔️ Ansvarstagande
Atea vill stötta samhället i att ta tillvara de möjligheter som finns och samtidigt med våra hållbarhetsinitiativ adressera de utmaningar som it-branschen har.