Hållbarhetsledarna: Så förändrar vi it
Initiativet ”Leadership for Change” samlar ett 30-tal privata och offentliga organisationer som genom sina egna handlingar driver omställningen mot mer hållbar it. Vad har de gjort? Vilka lärdomar har de fått? Och vilka råd har de till dig som fortfarande är i startgroparna på hållbarhetsresan? Vi har intervjuat tre av dem – och frågat just det.
Tom-Kenneth Fossheim på väderintelligensbolaget StormGeo, Ylva Svedenmark på Adda Inköpscentral (ägt av SKR) och Carlos Ortiz de Zevallos Eguiluz på vitvarujätten Electrolux är alla aktiva med att påskynda it-branschens hållbara omställning.
Tom-Kenneth Fossheim, StormGeo
StormGeo är en global ledare av väderintelligens som hjälper väderkänsliga företag att uppnå operativ effektivitet.
Tom-Kenneth Fossheim är globalt it-ansvarig (Global IT Director) med resurser i Manila, Houston, Vilnius, Oslo och Bergen.
Vad har ni uppnått i ert it-hållbarhetsarbete som gör verklig skillnad?– Vi har rullat ut hållbart återtag av hårdvara i Norge och Skottland, och har planer på att göra detta för alla våra cirka 20 platser i världen. Vi arbetar också aktivt för att minska koldioxidavtrycket i våra lokala datacenter.
Tom-Kenneth Fossheim, StormGeo
Det gör vi genom dialog med leverantörerna av datacentertjänsterna. Vi samlar bland annat in kvartalsrapporter för att ha koll på fotavtrycket, och vi ersätter gammal hårdvara med nyare, mer energieffektiv utrustning. Om möjligt försöker vi också öka nyttjandegraden av befintlig hårdvara istället för att köpa ny. Vi vill också att en större del av elen kommer från förnybar energi, men det är ofta ett tungt uppdrag då det är mycket beroende av generell infrastruktur i det aktuella området. I Norge är detta lätt, i USA "inte lika lätt".
Hur skapar man drivkraft framåt i hållbarhetsarbetet?
– Samarbete är viktigt. StormGeo har alltid haft stort fokus på hållbarhet och miljö/klimat så våra medarbetare är redan engagerade och motiverade att bidra så mycket som möjligt här. På it-sidan har vi ett nära samarbete med dem som jobbar med hållbarhet, och de i sin tur samarbetar över affärsenheterna i vårt moderbolag Alfa Laval.
Vilka lärdomar kan andra dra nytta av från hur du arbetar med hållbarhet?
– Enkelt och okomplicerat: att ge hållbarhet hög prioritet och ge det tid. På StormGeo IT har vi fem övergripande teman, varav ett är "Hållbar it”. Att involvera medarbetarna i arbetet är också viktigt, hållbarhet får inte vara en "ledningsgrej".
Vad är i fokus just nu?
– Tre saker: förbättra vår livscykelhantering för hårdvara, minska klimatavtrycket i lokala datacenter och hitta sätt att mäta och förbättra avtrycket för våra molntjänster.
Vilket råd skulle du ge till organisationer som vill bli mer hållbara med sin it?
– En av de riktigt stora utmaningarna är användningen av naturresurser i hårdvara. Så min rekommendation är att börja med att utmana alla leverantörer av fysisk it-utrustning (bärbara datorer, tangentbord, headset, brandväggar, servrar, skärmar etc.) att presentera sina planer för en hållbar livscykel. Samtidigt bör du försöka förlänga livslängden på inköpt hårdvara. Om du själv producerar mjukvara, som StormGeo gör i stor utsträckning, är det viktigt att ha ett starkt fokus på att optimera källkoden, så att befintlig hårdvara kan användas och inte måste bytas ut.
Vilken effekt ser du att initiativet Leadership for Change har haft?
– Leadership for Change är mycket inspirerande och lärorikt. Vi delar positiva och negativa erfarenheter, utbyter tips om ramverk, standarder, ny forskning och intressanta föreläsningar och presentationer från de största leverantörerna och tillverkarna av hårdvara i världen.
Ylva Svedenmark, Adda
Adda, ägt av SKR (Sveriges kommuner och regioner) erbjuder bland annat ramavtal och upphandlingsstöd till kommuner, regioner och dess bolag. Genom de drygt 100 ramavtalen ställer Adda krav på, och synliggör, hållbara produkter och tjänster.
Ylva Svedenmark är hållbarhetsstrateg inom kategorin it-produkter och tjänster.
Ert nuvarande ramavtal ”Digitala enheter för arbetsplats och skola” lanserades 2021. Vilka är de viktigaste hållbarhetsavtrycken ni har åstadkommit med det?
Ylva Svedenmark, ADDA
– I vårt fasta produktsortiment har vi ställt krav på 100 procent miljömärkta och robusta datorer och skärmar. Vi har också ställt långtgående krav på både återförsäljarna och tillverkarnas (varumärkesägarnas) hållbarhetsarbete. Varumärkesägarna skulle i upphandlingen exempelvis intyga att de jobbar med hållbara leveranskedjor i linje med RBA:s Code of Conduct (Responsible Business Alliance).
Vi har också gett mervärde i anbudsutvärderingen om återförsäljarna kunnat visa att de aktivt jobbar med att utveckla ett mer hållbart sortiment med exempelvis miljömärkta produkter och produkter med lång livslängd. Återförsäljarna har också fått mervärde om de kunde visa på sin förmåga att professionellt vägleda kommuner och regioner kring hållbara produktval.
Vi har under ramavtalstiden även lagt stort fokus på att följa upp de krav vi ställer både på leverantörer och produkter. En särskild insats gjordes under 2021 på att följa upp tvångsarbete i elektronikprodukters leveranskedjor. Den rapporten gav lärdomar till hela it-branschen.
Vad händer nu då? Vad är att vänta framåt?
– Vi är just nu i förarbetet inför ett förnyat ramavtal för ”Digitala enheter för arbetsplats och skola” där vi siktar på att nå ett steg längre gällande hållbarhet. Att främja cirkulär it är i fokus för oss och vi har ambitionen att ytterligare försöka möjliggöra, synliggöra och förenkla för våra kunder att göra mer hållbara it-avrop som främjar cirkularitet och är ekonomiskt fördelaktiga. Vi kommer i framtiden att efterfråga mer hållbarhetsstatistik, till exempel andel miljömärkta produkter eller rekonditionerade produkter som köps, samt information om enheternas klimatavtryck. Leverantörerna behöver ha kapacitet att vägleda kunderna kring hållbara lösningar, inklusive rekonditionerad utrustning. Många kommuner och regioner har höga ambitioner kring att minska klimatpåverkan från sina inköp, och våra avtal måste vara i linje med dessa ambitioner för att vara relevanta.
Vilka råd vill du ge till kommuner och regioner som vill bli bättre på att driva hållbarhet genom sina it-inköp?
– Ett råd är att ha bra koll på organisationens digitala enheter och på behoven, det vill säga vilken typ av enheter och prestanda som egentligen behövs. Ett annat råd är att ta hand om uttjänta enheter, se till att de dataraderas, rekonditioneras och säljs vidare. Det finns utvecklade tjänster för it-återtag på marknaden idag där man också kan få tillbaka pengar för sin begagnade it-utrustning.
Vilken effekt ser du att initiativet Leadership for Change har haft?
– Genom Leadership for Change får vi en ständig påfyllnad med kunskap och nya insikter om branschens hållbarhetsarbete, och inte minst får vi inspiration från alla deltagare. Det gör att vi helt enkelt blir mer kunniga och modigare att ställa mer långtgående krav i våra upphandlingar. Vi vet att it-köparnas krav är viktiga för att driva branschen framåt i hållbarhetsfrågorna och vi vill gärna medverka till detta.
Carlos Ortiz de Zevallos Eguiluz, Electrolux
Electrolux är världens näst största vitvarutillverkare, efter Whirlpool.
Carlos Ortiz de Zevallos Eguiluz arbetar i företagets data- och analytics-team med fokus på hållbarhet. Teamet stöttar hållbarhetsteamet och driver även hållbarhet inom it.
Carlos Ortiz de Zevallos Eguiluz, Electrolux
Vad har ni uppnått i ert it-hållbarhetsarbete som gör verklig skillnad?
– Ett exempel är en migrering av arbetsbelastning i molnet – från regioner med högre klimatutsläpp i snitt från elproduktionen till regioner med mycket lägre. Ett annat är en allt bättre Power Usage Effectiveness (PUE) i våra datacenter. Det tredje är att vi har med hållbarhetskriterier i våra köpbeslut. Vi har även implementerat en global process för att hantera uttjänt hårdvara på ett korrekt sätt. Det som gör störst skillnad är inte resultatet av enskilda projekt, eller ens summan av ett företags hållbarhetsrelaterade aktiviteter, utan de samlade ansträngningarna från alla människor som tar med hållbarhet i sitt arbete.
Vilka lärdomar kan andra dra nytta av från hur du arbetar med hållbarhet?
– Att lagarbete är allt. Hitta rätt personer att samarbeta med i ett hållbarhetsrelaterat initiativ och du har redan gjort hälften av arbetet.
Vilka råd skulle du ge till organisationer som inte vet var de ska börja för att bli mer hållbara med sin it?
– Gå med i ett nätverk som fokuserar på it-hållbarhet. Där kan du höra vad andra gör, dela din situation och få skräddarsydda råd. Det kommer att påskynda din trial-and-error-process och bespara dig många problem. En av de fina sakerna med att arbeta med hållbarhet är att de flesta människor inte bara är öppna för att dela med sig av kunskap, utan också ivriga att göra det.
Vilken effekt ser du att Leadership for Change-initiativet har?
– Det för samman människor som bryr sig om hållbarhet. Det är då magin händer. Allt kunskapsutbyte, berättelserna, framgångarna och lärdomarna ger deltagarna vad som behövs mest: motivation. Det inspirerar andra att tro att något kan göras och ger en uppfattning om hur man gör det.
Leadership for Change är ett nätverk för it-köpande organisationer som åtagit sig att driva hållbarhet genom sättet de köper in och använder it. Centralt för verksamheten är att dela kunskaper, ta fram goda exempel och best practices samt ha en nära dialog med it-industrin. För närvarande har nätverket ett 30-tal medlemmar runt om i Norden, bland andra
H&M, Ikea, Systembolaget, Tetra Pak, Ericsson, Vattenfall, Arbetsförmedlingen och Adda.