Hoppa till huvudinnehåll
2023-09-05

Släpp snuttefilten! Världens bästa verktyg för att ge it-produkter ett längre liv är här

Fler och fler inser vikten av att ge it-produkter ett längre liv men utgår från att det är krångligt, kostnadsdrivande och långt ifrån uppskattat av den egna organisationen. Vilken tur att det då finns andra som visar vägen – och det är inte vilka som helst, utan några av Sveriges främsta organisationer när det gäller hållbar it.

Camilla Cederquist
Camilla Cederquist
Project Manager Sustainability
e-waste hög med it-produkter

Det är med stor glädje vi kan presentera best practices för att förlänga livslängden på it-produkter från Ateas hållbarhetsnätverk för it-köpare, Leadership for Change.

Det finns många myter och föreställningar som omgärdar hållbarhet i allmänhet och hållbar it i synnerhet. Att det är dyrt är en. Att det är komplext är en annan. Ofta tror jag dessa uppfattningar fungerar som en snuttefilt för att inte göra något alls. Det är ganska skönt att konstatera att det är svårt och dyrt och stanna där, i stället för att utmana en (vad man tror) ovillig organisation.

Alla ni som känner så kan nu släppa snuttefilten och ta era första steg mot att förlänga livslängden på era it-produkter. Medlemmarna i Ateas hållbarhetsnätverk Leadership for Change (tillika några av Nordens främsta organisationer när det handlar om hållbar it, läs mer nedan) har nämligen tagit fram en enkel, tydlig och inspirerande beskrivning av vad de har gjort på området. Med andra ord: Åtgärderna är testade och klara, de går att implementera och de fungerar. Det är bara för er att kopiera och köra.

Slutsatserna som överraskar

Börja gör!
Ingen av medlemmarna har haft en perfekt plan som följts slaviskt. De har inte haft alla svar eller full koll på vilka effekterna kommer att bli (det har de i vissa fall fortfarande inte, se nedan). Det de har haft är mod att våga testa. Allt har inte funkat. Allt har inte varit komplett. En del skulle de ha gjort annorlunda om de fick börja om. Men de gjorde något och på vägen upptäckte de att:

Motståndet är mindre än man tror
De flesta upplever att medarbetarna accepterat att inte få en ny mobiltelefon vartannat år, eller ens en ny när de byter. Att de inte automatiskt får en massa tillbehör eller att enheten ska lämnas tillbaka när den inte längre används. Att de tycker det är okej att batteriet håller lite sämre (för det är jätteenkelt att ladda överallt).
   När vi under eventet Atea Sustainability Forum diskuterade den här frågan sa en deltagare att medarbetarna vill ha nya produkter men tillstod samtidigt att det kunde vara en förutfattad mening. Låt det inte stanna där. Testa!

Det är en kulturresa
Självklart är det så att de åtgärder som nämns ovan är lättare att implementera i en organisation som redan har en tydlig hållbarhetskultur. Därför är det viktigt att förstå hur olika delar samverkar. De åtgärder som införs behöver sättas i en kontext. Det måste finnas ett varför. Samtidigt bidrar implementationen av dem till att skapa denna kultur. Det blir en positiv spiral när den som lärt sig skicka tillbaka sin gamla dator inte kommer att ifrågasätta att den nya inte är ny eller bli förvånad när en trasig dator inte automatiskt byts ut. ”Vi har fått medarbetarna att sluta spilla kaffe på telefonen varje gång det kommer ut en ny modell”, som en medlem sa. Testa, men få sedan ner det som funkar i policys.

Mät och följ upp
Oavsett vad syftet är med att förlänga livslängden på it-produkter så är det fiffigt att veta om åtgärderna haft avsedd effekt. I arbetet med att vaska fram best practices kunde vi se att detta görs i för liten utsträckning i medlemmarnas organisationer. Ni kan dock göra rätt från början. Var därför på det klara hur och vad ni vill följa upp. Hur påverkas till exempel ekonomin om vi väljer produkter med högre spec och hållbarhetscertifiering utifrån antagandet att dessa håller längre och kräver mindre support? Inköpspriset kommer att vara högre men totalkostnaden förmodligen lägre. Sikta på att ta bort ”förmodligen”.

Samt en tanke från mig 

Ni saknar inte kompetens 

En annan populär snuttefilt är att det saknas kunskap och kompetens. Spoiler: Det kommer det alltid att göra. Det är helt enkelt en känsla vi människor alltid har, nära besläktad med the impostor syndrome. Många av åtgärderna i best practice-guiden är påfallande enkla. De har inte utvecklats av Harvardprofessorer utan av helt vanliga it-chefer, inköpare och hållbarhetsansvariga som tagit ett steg i taget och lärt sig på vägen. Er uppgift är inte att skriva en akademisk avhandling utan att sätta en boll i rullning. Vilket tar oss tillbaka till punkt ett: Börja gör!

Best Practices white paper Leadership for Change

Det finns nämligen även ett högre syfte. Genom att genomföra åtgärderna är ni med och driver en nödvändig förändring för att få ner miljö- och klimatpåverkan från tillverkning av it-produkter. Branschen kommer att behöva anpassa sig och hitta nya intäktsvägar som är mer knutna till det värde de skapar och mindre till omsättningen av enskilda produkter.

Med det sagt hoppas jag att dessa best practices blir det konkreta verktyg och den hjälp på vägen som medlemmarna önskat. Som projektledare för nätverket tillika arbetet med guiden, är jag väldigt nyfiken på vad ni tycker, så tveka inte att höra av er med hissar, dissar eller bara funderingar. Eller bli en del av alltihop genom att gå med i Leadership for Change (mer info nedan).

Redo att sätta igång?

Leadership for Change

Leadership for Change är ett nätverk för it-köpande organisationer som vill vara en aktiv del i omställningen mot mer hållbar it genom att skapa en marknad för mer hållbara produkter och lösningar. Medlemmarna har åtagit sig att vikta hållbarhet i alla it-inköp. Utöver det delar de kunskap och goda exempel med varandra och utanför nätverket för att förstärka effekten av varje enskild organisations arbete. Alla organisationer som är villiga att göra åtagandet är välkomna att gå med i nätverket. Medlemskap är kostnadsfritt.

Läs mer här