Begrav er inte i uppdateringar, nyheter och buggfix – börja gör nytta på riktigt
Alla it-avdelningar vill frigöra tid för verksamhetsutveckling. Men floden av uppdateringar och nyheter i appar och program – tillsammans med en uppsjö requests, panikinsatser och buggfix – står ofta i vägen. Detta är den största ”buggen” i it-branschen.
– Många fastnar i detta helt i onödan, säger Mikael Andersson, tjänsteansvarig för Client Cloud Services på Atea – där UEM som tjänst ingår.
Även om det numera finns bra system för att skjuta ut system och appar till användarna i verksamheten fastnar många i allt runtomkring:
Att ha koll på alla uppdateringar och nyheter – och att se till att säkerheten hålls intakt, och GDPR-reglerna och andra förhållningsregler inte åsidosätts. Den delen är tidskrävande.
– Det här läggs ovanpå högen av allt annat som måste tas om hand: requests från verksamheten, brandsläckningar och annat som tar tid.
– Som en konsekvens stänger många it-avdelningar av app- och systemfunktioner, och vingklipper därmed möjligheter i verksamheten. Man gör det för att undvika trassliga situationer längre fram, säger Mikael Andersson.
”Nu sker releaser i appar så ofta att det i princip krävs heltidstjänst för att hänga med och sätta sig in vilka möjligheter och faror som uppstår i och med förändringarna.”
Hur kan man hantera tidsbristen?
Avstängda funktioner uppskattas inte av alla användare, men vad ska man göra? Det här föreslår Mikael:
Frigör tid för verksamhetens utvecklingBli proaktiva för att arbeta mer effektivtÖkad kontroll över verksamhetens data
– Många it-avdelningar väljer ta extern hjälp så att man själv slipper att navigera alla risker och möjligheter med appar och operativsystem i samband med uppdateringar och allt annat. Det frigör massor av tid. På så vis kan de i stället fokusera på att hjälpa verksamheten att dra mer nytta av funktionerna, i stället för att stänga av dem.
Han tar ett exempel:
– Med funktionen ”geofencing” kan kameror automatiskt stängas av på vissa geografiska platser, exempelvis i känsliga utrymmen. En skola använde funktionen vid omklädningsrummen för att förhindra att elever filmade varandra där. En annan verksamhet, som inte använde den funktionen, såg sig nödgade att borra sönder kameran på alla enheterna för att undvika filmning.
”Kräver en heltidstjänst bara för att hänga med”
För att ge er verksamhet bästa möjligheterna att utvecklas gäller det att ta vara på möjligheterna som kommer med tekniken, inte att reflexmässigt stänga av funktioner ”by default”.
– Tidigare kom releaser i appar bara några gånger per år. Nu sker det så ofta att det i princip krävs heltidstjänst för att hänga med och sätta sig in vilka möjligheter och faror som uppstår i och med förändringarna.
Därför ses extern hjälp med detta så värdefull för många företag, menar Mikael:
– I och med att externa driftspecialister ägnar hela dagarna åt att fånga upp problem och potentiella risker, och kan lösa de uppgifterna snabbt och effektivt. Föreställ dig bekvämligheten att få informationenfrån en sådan specialist, som till exempel: ”Vi har rapporter om att användare kan få problem med wifi-uppkopplingen efter uppdateringen av senaste iOS. Det kan lätt åtgärdas genom att göra si och så, vilket tar cirka två minuter”.
Med den hjälpen frigörs tid att utveckla verksamheten. Mikael fortsätter:
– Jag tycker att alla it-avdelningar borde ställa sig den här frågan: Om ni inte längre behövde lägga massor av tid varje vecka på att bevaka och åtgärda buggar, problem och risker i samband med uppdateringar av appar och operativsystem - vilka möjligheter ser ni då?