Hoppa till huvudinnehåll
2024-12-10

Så drar du optimala nytta av Teams användningsrapporter

I en era där digital transformation är avgörande, är det viktigt för it-beslutsfattare, teknisk personal och CIO:er att förstå och förbättra användarupplevelsen (DEX). Microsoft 365-användningsrapporter för Teams erbjuder värdefulla data som kan vägleda organisationer i att optimera och förbättra sina digitala tjänster baserat på användarnas beteenden.

Richard Hagerwald
Lead architect, Digital Workplace

Vad är Microsoft 365-användningsrapporter för Teams?

Microsoft 365-användningsrapporter för Teams ger detaljerade insikter om hur användare interagerar med Teams. Dessa rapporter omfattar en mängd olika mätvärden, från användningsfrekvens till funktionalitet kring hur mycket medarbetarna faktiskt interagerar med de olika elementen i Teams-applikationen. Genom att analysera dessa data kan du som it-ledare förstå hur Teams används och identifiera områden för förbättring. Rapporterna hittar du där rapporter finns i övrigt, i Microsoft 365 Admincenter. Din användare behöver ha rätt behörigheter för att kunna se noden för rapporter, vilket är någon av följande:

  • Globala administratörer: Vi rekommenderar att endast ett fåtal personer på företaget har den här rollen. Det minskar riskerna för företaget.
  • Exchange-administratörer
  • SharePoint-administratörer
  • Skype för företag-administratörer
  • Global läsare (utan information om användare)
  • Läsare av användningssammanfattningsrapporter (utan användarinformation): den här rollen har som standard läsbehörighet till användare, grupper och andra inställningar i administrationscentret för Microsoft 365, eftersom rollen baseras på Microsoft Entra.
  • Rapportläsare
  • Teams-administratör
  • Administratör för Teams-kommunikation
  • Hanteraren för användarupplevelse (utan användarinformation)

Fördelar med användningsrapporter

Identifiera användningsmönster: Förstå vilka funktioner i Teams som är mest populära och anpassa resurser därefter.Förstå användarbeteenden: Få insikt i hur olika team och avdelningar använder Teams för att skräddarsy utbildningsprogram och resurser.Förbättra engagemanget: Identifiera områden med låg användning och vidta åtgärder för att öka engagemanget, exempelvis genom ytterligare utbildning.

Använda datadrivna insikter för att förbättra användarupplevelsen

  1. Analysera och agera på data
    Kontinuerlig analys av data från användningsrapporterna är avgörande. Regelbunden granskning av rapporterna kan avslöja mönster och identifiera områden som kan förbättras. Till exempel, om en viss funktion sällan används, kan ytterligare utbildning behövas eller så kanske man bara behöver se goda exempel på andra nyttjat plattformen i den egna organisationen.
  2. Optimera tekniska resurser
    Datadrivna insikter hjälper till att optimera tekniska resurser. Genom att förstå vilka funktioner som är mest och minst använda, kan resurser prioriteras för att säkerställa optimal funktionalitet.
  3. Förbättra kommunikationsstrategier
    Användningsrapporter kan avslöja hur kommunikation sker inom organisationen, vilket kan leda till förbättrade strategier. Genom att identifiera och förstå kommunikationsmönster kan en mer effektiv och samarbetsinriktad arbetsmiljö skapas.

Förflytta er Teams-resa

Genom att alltså ta ägarskap över informationen kring hur Teams används så kan det ge dig som it-ledare möjlighet att vara proaktiv och till och med preventiv i hur Teams kan upplevas. Rätt nyttjat så kan användningsrapporterna ge ett stöd i hur ni kan förflytta er i er Teams-resa och om ytterligare utbildningar för att höja den digitala mognaden behöver sättas in mittemellan.

Kontakta mig så pratar vi mer
Richard Hagerwald, Lead architect, Digital Workplace
Skicka e-post