Hoppa till huvudinnehåll
2024-10-28

Skapa den bästa medarbetarupplevelsen i den hybrida arbetsplatsen

I dagens snabba och ständigt föränderliga arbetsmiljö är den digitala medarbetarupplevelsen (Digital Employee Experience, DEX) en avgörande faktor för din organisations framgång. Så här gör ni för att lyckas.

Richard Hagerwald
Lead architect, Digital Workplace
Hybrid Arbetsplats Medarbetarupplevelse

Digital employee experience (DEX) handlar om hur dina medarbetare interagerar med de digitala verktygen och plattformarna de använder dagligen. Hur dessa påverkar deras produktivitet, deras generella upplevelse av den digitala arbetsmiljön samt totalt den övergripande upplevelsen av organisationen som helhet. Här kommer jag att visa varför DEX är så viktig, samt ge några konkreta exempel på hur du kan mäta och förbättra den med hjälp av verktyg från Microsoft och NexThink.

Varför digital medarbetarupplevelse är viktig

För att förstå varför DEX är så kritisk, måste vi först kika på de utmaningar som organisationer står inför idag. Medarbetarna förväntar sig smidiga och intuitiva digitala upplevelser som underlättar deras arbete.

En dålig DEX kan leda till frustration, minskad produktivitet och i värsta fall hög personalomsättning. En bra DEX kan förbättra medarbetarnas engagemang, höja produktiviteten och hjälpa dig att attrahera och behålla talanger.

Hur du kan mäta digital medarbetarupplevelse

För att förbättra DEX är det nödvändigt att kunna mäta den. Här är några strategier och verktyg du kan använda för att samla in värdefulla data och insikter:

  • Microsoft
    Microsoft har flera olika verktyg för att bidra till en bättre DEX såsom Copilot för Microsoft 365, Sales och Services. För att mäta hur väl en enhet fungerar samt för att få en bra förståelse för hur användaren upplever sin digitala arbetsplats, är verktygen Intune respektive Viva (Insights och Glint) de plattformar vi rekommenderar. Tillsammans täcker de in såväl de arbetstidsmässiga som de enhetsmässiga aspekterna av hur medarbetarens digitala arbetsvardag kan hanteras och optimeras.

    Något som diskuteras mycket idag är säkerhet och där är i synnerhet inloggningssäkerheten en faktor som lyfts fram extra mycket – hur vi skyddar våra identiteter. Globalt erkända organisationer som NIST rekommenderar att lösenorden aldrig bör bytas ut för att det gått en viss tid, utan bara om det finns tydliga tecken på att ett konto har hackats. Här kommer Microsoft-komponenten Entra ID i Plan 2-paketeringen in, med en riskmotor i botten som kan ge medarbetarna en enkel, sömlös och säkrare inloggningsupplevelse än vad de någonsin fått tidigare – utan att tumma på säkerheten.

  • NexThink
    NexThink Infinity är en plattform som erbjuder realtidsdata och analysverktyg för att hjälpa din organisation att förstå och förbättra medarbetarnas digitala upplevelse. NexThink samlar in data från flera källor för att ge en holistisk bild av hur dina medarbetare interagerar med sina digitala verktyg, men också hur såväl enheter som de tjänster de ansluter till faktiskt fungerar. NexThink analyserar det insamlade datat för att preventivt kunna förutse problem innan de ens händer ute i verksamheten och därigenom kunna ge it-organisationen möjlighet att se till att allt bara funkar - en bra DEX!

Konkreta åtgärder för att förbättra DEX

När du samlat in data och insikter är nästa steg att vidta åtgärder för att förbättra DEX. Här är några konkreta åtgärder du kan implementera:

Proaktivt underhåll och uppdateringar: Se till att alla digitala verktyg och plattformar är uppdaterade och fungerar optimalt. Proaktivt underhåll minskar risken för avbrott och förbättrar medarbetarnas upplevelse. Detta inkluderar också att proaktivt övervaka om processer eller applikationer stannar eller börjar fungera suboptimalt.Anpassning och personalisering: Anpassa digitala verktyg och plattformar efter dina medarbetares individuella behov och arbetsstilar. Detta kan inkludera allt från anpassade dashboards till specifika appinställningar. Tekniken finns där idag för att göra det!Utbildning och stöd: Ge kontinuerlig utbildning och stöd till dina medarbetare för att säkerställa att de kan utnyttja de digitala verktygen på bästa sätt. Detta kan inkludera onlinekurser, workshops eller en dedikerad supportlinje.Feedbackloopar: Skapa system för kontinuerlig insamling av feedback från dina medarbetare. Använd denna feedback för att göra kontinuerliga förbättringar av den digitala arbetsmiljön.

Rusta för den hybrida arbetsplatsen med en bra digital medarbetarupplevelse

Den digitala medarbetarupplevelsen är inte bara en teknisk fråga utan en strategisk nyckel för att skapa en välfungerande och produktiv organisation. Genom att mäta och förbättra DEX med hjälp av verktyg som Microsoft Viva, Intune och Entra Plan 2 samt genom NexThink Infinity skapa en fullt preventiv supportorganisation, kan du säkerställa att din organisation är rustad för framtidens arbetsplats. Genom att sätta medarbetarnas upplevelse i centrum av er digitala strategi så kan ni uppnå ett högre engagemang, nöjdare medarbetare, ökad produktivitet och en långsiktigt framgångsrik digitalisering som alla gillar

Kontakta gärna mig för att prata DEX
Richard Hagerwald, Lead architect, Digital Workplace
Skicka e-post