Innan enheten anländer till reparationslokalen måste den avregistreras. Följ anvisningarna för Avregistrera Autopilot-enheten från Autopilot-programmet där det beskrivs hur man går tillväga.
SERVICEINSTRUKTION
Det är viktigt att följa dessa steg innan en Apple-enhet skickas in på service. Om enheten är aktiveringslåst kommer den inte kunna repareras och skickas tillbaka utan åtgärd.
- Innan du skickar in en Apple-enhet för reparation eller utbyte, följ anvisningarna på denna denna länk
- Är enheten med i ”Device enrollment program” (DEP), behöver du även göra en unassign* av enheten. Följ anvisningarna för Apple School Manager alternativt Apple Business Manager där det beskrivs hur du gör en unassign.
OBS! Vissa MDM-verktyg (Mobile Device Management) har support för ”unassign” direkt i mjukvaran. Det är viktigt att kontrollera att ditt MDM gör en ”unassign” och inte ”release” av enheten.
* Unassign är en funktion för att ta bort tilldelningen/kopplingen av en enhet till en MDM-server. Till exempel, om en enhet flyttas från en plats till en annan, kan du göra en unassign den från en MDM-server dvs. enheten kopplar inte upp sig mot en specifik MDM-server.
ÖVRIGT
När ska jag göra en ”Release” av enheten?
Om enheten ska säljas, har försvunnit eller inte kan repareras kan ”release”-funktionen användas. Vill du ha mer information se Apple School Manager alternativt Apple Business Manager
OBS! Ingen ”release” skall göras inför service.Om jag av misstag gör release eller att enheten av någon anledning inte kan registreras i DEP, vad kan jag göra då?
Följ anvisningarna för Apple School Manager (Länk) alternativt Apple Business Manager (Länk). Där beskrivs det hur enheten kan ”enrollas” in i DEP med hjälp av Apple Configurator.
Vad behöver jag tänka på innan jag felanmäler min produkt?
Inför en felanmälan behöver du ta reda på produktens serienummer, ev. produktnummer samt säkerhetskopiera personliga filer såsom foton, dokument, musik etc.Hur vet jag om en produkt omfattas av garanti?
När du gör en felanmälan kontrollerar vi garantin. Om garanti saknas kan du få ett kostnadsförslag.
Hur ser jag status på mitt garantiärende?Du kan registrera och följa dina ärenden i kundportalen My Atea. Saknar du åtkomst, vänligen kontakta kundtjanst@atea.se
Hur lång tid tar garantiservicen?
Servicetidens längd avgörs av det aktuella problemet, typ av produkt samt om det finns reservdelar tillgängliga hos tillverkaren eller leverantören.
Är det någon kostnad för garantiservice?
Bedöms ärendet att vara ett garantiärende så tillkommer inga kostnader förutom fraktkostnaden.
Vad gör jag med en trasig produkt vars garanti gått ut?
Vi kan utföra service på din produkt, kontakta oss för ett kostnadsförslag.
Vad omfattas av garantin?
Det är tillverkaren som ansvarar för att produkten uppfyller sin produktspecifikation. Garantin omfattar fel som är ursprungliga dvs. kan härledas till fabriken och tillverkningen av produkten.