Hoppa till huvudinnehåll
2024-10-16

Nya krav för att förebygga och hantera skolattacker – är skolan redo?

Tillsammans med inbjudna experter arrangerade Atea en paneldebatt för att diskutera Skolsäkerhetsutredningen. Under senare år har svenska skolor drabbats av allvarliga våldsdåd, vilket har aktualiserat frågor om säkerhet och skolans beredskap att hantera hot och våld.

Madelene Schöldberg, verksamhetsutvecklare, skola
Madelene Schöldberg
Verksamhetsutvecklare

Regeringen tillsatte en utredning 2022 med målet att stärka skolans förmåga att förebygga och hantera incidenter. Efter remissbehandlingar till berörda aktörer beslutades under hösten 2024 att ge utredningen ett utvidgat uppdrag, som ska redovisas i slutet av året.

Behov av statligt stöd för att kunna uppfylla kraven

I Almedalen 2024 diskuterades utredningen med bland andra Jonas Trolle, chef för Center mot våldsbejakande extremism och ansvarig för utredningen. Han påpekade att utredningen föreslår att varje skola och förskola ska ha en plan för att hantera våldssituationer, och att rektorer måste polisanmäla fler brott.

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Skolledarna, betonade att skolans begränsade resurser gör att statligt stöd behövs för att uppfylla de nya kraven. En utmaning är att balansera säkerhetsåtgärder med skolans huvuduppdrag: att undervisa och ge elever en utbildning av hög kvalitet.

Belyser vikten av tydliga kommunikationsvägar

Teknik lyftes som ett av verktygen i skolans säkerhetsarbete. Carl-Johan Ekelund, säkerhetsspecialist på Atea, menade att digitala kommunikationsplattformar kan förbättra informationsflödet vid kriser. Han påpekade också att teknik inte är det enda svaret; en säkerhetskultur måste byggas, där alla vet vad som ska göras i en nödsituation.

Från ett föräldraperspektiv delade vårdnadshavare Lisa Kilestad sina erfarenheter av en inrymning på sin dotters skola. Hon berättade hur skolan vid händelsen saknade en tydlig plan för kommunikation med vårdnadshavare. Hon välkomnade utredningens förslag om konkreta kommunikationsplaner och lyfte digitaliseringens roll som en möjliggörare i detta arbete. Genom att använda tekniska hjälpmedel som exempelvis tjänstemobiler och säkerhetsappar, kan skolan samordna sig mer effektivt vid kritiska händelser.

Elevernas roll i arbetet är också central. Alva Hellstrand, vice ordförande för Sveriges Elevkårer, poängterade att det är viktigt med väl fungerande kommunikation mellan elever och skolledning. Sveriges elevkårer kan bidra i arbetet att öka beredskapen och säkerställa att eleverna känner sig delaktiga i arbetet.

Verktyg och resurser är nödvändigt

Pontus Bäckström, samhällspolitisk chef på Sveriges Lärare, betonade lärarnas behov av verktyg och resurser för att hantera hotfulla situationer och varnade samtidigt för att lägga ytterligare arbetsuppgifter på lärare som redan har en ett omfattande uppdrag. Tobias Hansson, rektor på Grimstaskolan, delade sina erfarenheter från en skolattack och underströk vikten av scenarioträning och digitala kommunikationsverktyg för att snabbt nå ut med information inom organisationen. Han belyste också att skolan genom övning kan bli bättre rustade att agera.

Digitala verktyg som möjliggörare

Med stöd av digitaliseringens möjligheter genom exempelvis VR-teknik kan elever och personal träna på att hantera nödsituationer i en kontrollerad och säker miljö. Digitala kommunikationsplattformar kan också bidra till snabbare och mer effektivt informationsutbyte mellan skolan och andra aktörer, som polis och socialtjänst. Genom att nyttja teknikens möjligheter kan vi skapa skolmiljöer där alla involverade kan agera samordnat och snabbt vid hot.

Så här kan skolan nyttja digitala resurser för att stärka säkerheten

Digitala kommunikationsplattformar: Använda appar och plattformar för att snabbt och effektivt sprida information till elever, personal och vårdnadshavare under krissituationer, exempelvis vid inrymning eller utrymning.Tjänstemobiler och sms-larm: Säkerställa att all skolpersonal har tillgång till tjänstemobiler med kris-appar och kan ta emot och skicka sms-larm om hotfulla situationer uppstår.Digital scenarioträning: Använda VR (Virtual Reality) eller andra simuleringsverktyg för att träna personal och elever på att hantera hotfulla situationer.Säkerhetsappar för elever: Införa appar där elever anonymt kan rapportera hot eller farliga situationer direkt till skolans säkerhetsansvariga.

Madelene Schöldberg, verksamhetsutvecklare, skola
Kontakta gärna mig om du vill veta mer
Madelene Schöldberg, Verksamhetsutvecklare
Skicka e-post