Hoppa till huvudinnehåll
2024-11-04

Morgondagens utbildning med datadriven skolutveckling

I en tid präglad av besparingar och resursbrist står skolan inför tuffa utmaningar, men också stora möjligheter. De enorma mängder data som idag finns tillgängliga kan bli en katalysator för utveckling och förbättring av utbildningsresultat. Genom att använda datan strategiskt kan skolor optimera sina insatser och skapa en mer anpassad lärmiljö för eleverna.

Anna Robertsson, verksamhetsutvecklare, skola
Anna Robertsson
Verksamhetsutvecklare

Under Almedalsveckan i Visby samlade Atea Education flera experter inom området för att diskutera hur skolor kan dra nytta av datadriven skolutveckling och på så sätt förbättra undervisningen och elevens lärande. I en tid där digitalisering och dataliteracitet blir allt viktigare, är det avgörande att skapa en kultur där fakta och data står i centrum för beslutsfattandet.

Vad är datadriven skolutveckling?

Datadriven skolutveckling innebär att du använder insamlad data för att analysera och förstå skolans behov. Det handlar om att samla information om allt från elevernas prestationer och närvaro till pedagogiska metoder. Med stöd av dessa insikter kan skolledare och lärare fatta mer välgrundade beslut och utveckla strategier för att förbättra verksamheten.

En strukturerad process

Karin Hermansson, VD för Ifous, framhåller vikten av en datadriven kultur och betonar att systematisk användning av data är central för skolutveckling.

Sex steg för datadriven skolutveckling:

  1. Val av förbättringsområde
  2. Formulera frågeställning
  3. Samla in och bearbeta data
  4. Analys
  5. Agerande
  6. Uppföljning

Denna cykel av kontinuerlig analys och förbättring gör att beslut alltid baseras på fakta.

Effektivisering genom beslutstöd

Beslutstödssystem spelar en viktig roll i att underlätta datadriven skolutveckling. Susanne Waenerlund, chef för Uddevalla kommuns beslutsstöd, påpekar att dessa system automatiserar datainsamling och ger skolor möjlighet att fatta snabba och välgrundade beslut. Istället för att sammanställa frånvarodata en gång per termin, är dessa nu tillgängliga dagligen, vilket gör det möjligt att snabbt identifiera problem och sätta in stödåtgärder.

Lärdomar från praktiken

Linnea Lindquist, skolledare i ett socioekonomiskt utsatt område, har framgångsrikt använt datadriven metodik för att förbättra elevers läsutveckling och närvaro. Genom att dela data med föräldrar har hon skapat en större delaktighet och högre engagemang, vilket har haft en positiv inverkan på elevernas inlärning.

Bygga kultur för livslångt lärande

Datadriven skolutveckling erbjuder enorm potential för att förbättra både skolans och elevernas prestationer. Genom att systematiskt samla, analysera och använda data kan skolor skapa bättre förutsättningar för lärande. Men det krävs en kultur av analys och reflektion för att fullt ut utnyttja dessa verktyg. Tillsammans kan vi forma morgondagens skola - en skola som främjar livslångt lärande för alla.

Anna Robertsson, verksamhetsutvecklare, skola
Kontakta mig om du vill veta mer
Anna Robertsson, Verksamhetsutvecklare
Skicka e-post

Datadrivna beslut för kommuner

Från data till beslut: Beslutsstöd, datalager och datahantering är ryggraden i din verksamhets digitalisering.​

Mer om datadrivna beslut för kommuner