Hoppa till huvudinnehåll
2024-10-23

AI i undervisningen: Nya möjligheter och insikter för lärare

AI börjar hitta sin plats i skolans värld och många lärare ser potentialen att använda tekniken i klassrummet. Under en föreläsning vi höll i Skellefteå fick lärare både ökad förståelse för AI, samt möjligheten att själva testa hur AI kan användas för att skapa innehåll, ge återkoppling och inspirera elever. Genom detta framkom nya möjligheter och utmaningar som kräver fortsatt diskussion och utveckling.

Emma Rosén, verksamhetsutvecklare, skola
Emma Rosén
Verksamhetsutvecklare
Linda Rudin
Linda Rudin
Skolspecialist, Skola

AI i skolan - under en föreläsning på Höstmötet som Sveriges Lärare anordnade berättade vi hur AI kan öka effektivitet, kreativitet och förbättra beslutsfattande inom utbildning och andra sektorer. Vi lyfte flera exempel på hur AI tillämpas inom skolväsendet. Föreläsningen ledde till intressanta dialoger med lärare, där vi fick flera inspirerande exempel på hur de ville integrera AI i sin undervisning. Här följer några av dessa:

Språk

Några svensklärare var exempelvis nyfikna på att använda AI för rättning, men funderade över hur man säkerställer att det blir korrekt. En engelsklärare som vi pratade med fick tips om att prova generativ AI. Eftersom hon hade ont om tid trodde hon att hon inte skulle hinna prova just nu, främst på grund av all återkoppling som behövde skrivas. Efter att vi diskuterat hur hon skulle kunna effektivisera återkopplingen till sina elever genom att mata in några punkter i ett AI-verktyg som sedan skulle omvandla punkterna till fullständiga och konstruktiva texter, bestämde hon sig för att prova direkt. Det skulle troligtvis både spara henne tid och göra återkopplingen mer varierad. Andra lärare ville använda olika typer av röster och tonalitet i uppläsning av material. Ytterligare några ville utforska AI för att fördjupa språkinlärningen, exempelvis genom att kombinera AI med VR, så att eleverna kan besöka målspråksländerna virtuellt eller resa tillbaka i tiden för att uppleva språket i en historisk kontext.

Bild

En bildlärare såg stor potential i bildgenereringstjänster, men uttryckte samtidigt en önskan att övervinna utmaningarna med kostnader och inloggning för vissa tjänster. Vi såg fler möjligheter med AI i bildämnet också. Eleverna kunde exempelvis "intervjua" historiska konstnärer, som Rembrandt, via en språkmodell för att utforska konst på ett lustfyllt sätt. Det skulle också skapa utrymme för givande dialoger om upphovsrätt och integritet vid bildgenerering.

”För att fullt ut kunna utnyttja tekniken på ett meningsfullt sätt krävs en systematisk och långsiktig fortbildning, så att skolan kan möta de möjligheter som framtidens AI erbjuder.”

Studie- och yrkesvägledning

Vi visade upp en AI-baserad studie- och yrkesvägledare (SYV). En lärare framhöll vinsterna i att mata en AI-SYV med information om medicinska utmaningar kopplade till olika vägval. Hon nämnde att elever med atopisk hud som valt frisörinriktning på gymnasiet kan behöva veta mer om hur detta kan påverka livet. Eller hur astmatiker kunde ha utmaningar med Industriprogrammet. Vidare kunde AI:n hålla koll på tusentals yrken och studievägval, vilket är en omöjlighet för en människa.

Slutsatser

Både under vår föreläsning och i samtal med besökare betonade vi vikten av källkritik och ämneskunskaper när man använder AI. Trots dess potential måste AI tillämpas med eftertanke för att säkerställa att den information som genereras är pålitlig och pedagogiskt värdefull.

Insikterna från Höstmötet visade tydligt att många lärare både vill och behöver veta mer om AI. För att fullt ut kunna utnyttja tekniken på ett meningsfullt sätt krävs en systematisk och långsiktig fortbildning, så att skolan kan möta de möjligheter som framtidens AI erbjuder.

Vill du veta mer?

Läs mer på AI i skolan eller kontakta någon av oss:

Emma Rosén, verksamhetsutvecklare, skola
Emma Rosén
Verksamhetsutvecklare
Skicka e-post
Linda Rudin
Linda Rudin
Skolspecialist, Skola
Skicka e-post