Generativ AI i offentlig sektor: Pilotprojekt - mentor för hemtjänsten
Tänk om all personal inom äldreomsorgen hade en personlig mentor vid sin sida, som snabbt kunde svara på frågor som uppkommer på jobbet. En sån mentor, eller AI-assistent, utvecklar vi just nu på Atea.
Så hur fungerar generativ AI?
Jo, låt oss till exempel säga att du har enorma mängder text, som du vill plocka ut det viktigaste och mest relevanta ur. Det kan generativ AI hjälpa till med. Det är som att ha med sig en mentor vid sin sida.Generativ AI underlättar för medarbetare genom att öka tillgängligheten av relevant information, både för medarbetare och medborgare.
Runt om i Sverige finns en stor utmaning i att hitta personal till äldreomsorgen. Personalrotationen är hög. Samtidigt kräver arbetet att man har koll på en stor mängd regler och rutiner. Och det är inte så lätt att komma ihåg allt, särskilt inte om man är ny på jobbet. Därför är ”Mentor för hemtjänsten” under utveckling, och ska göra så att undersköterskan kan få ett omedelbart svar på en fråga, via sin digitala enhet. Allt som behövde göras var att tillgängliggöra verksamhetens rutindokument, och sen låta en AI-modell plocka fram relevanta svar till användaren. Samtidigt som ”Mentor för hemtjänsten” provkörs i en begränsad del av äldreomsorgen så utvärderas resultaten.
Lidingö stad har tillsammans med Microsoft, Atea och Skellefteå dragit igång ett banbrytande projekt inom generativ AI. På bara några månader skapar vi pilotprojekt som visar hur den här teknologin kan revolutionera offentlig sektor.
Vill du skapa ett större mervärde med hjälp av AI i din verksamhet, och ta den till nästa nivå?
Lär dig mer om artificiell intelligens (AI) här.