Hoppa till huvudinnehåll
2024-10-18

Hög tid att utforska AI: Därför kan ni inte vänta längre

Det kan låta drastiskt, men för många verksamheter hänger framtiden på er förmåga att dra nytta av AI. Så hur ska ni lyckas? – För både privat och offentlig sektor är det nödvändigt att komma igång att metodiskt utforska vilket värde AI kan skapa i den egna verksamheten, säger Johan Lennartson, erbjudandeansvarig för AI på Atea.

Det finns alla anledningar att komma igång nu, och lite längre ner på den här sidan går Johan igenom en metod för att effektivt utforska AI. För tiden är här nu. Det går inte att vänta längre.

Både privat och offentlig sektor är i ett kritiskt läge:

  • I den privata sektorn halkar Europa efter. 2012 var EUs BNP jämförbart med USAs och många gånger större än Kinas. Idag har USA sprungit ifrån EU med ca 50 procent medan Kina kommit ikapp.  Med en sinande konkurrenskraft sjunker lönsamheten snabbt, och då försvinner även jobben.

  • I den offentliga sektorn står man inför utmaningen att behöva producera 125 procent av dagens output med enbart 75 procent av de anställda, detta för att kunna möta de demografiska utmaningarna med en åldrande befolkning och minskad tillgång på personal.

Redan 2019 rapporterade DIGG, myndigheten för digital förvaltning, att svensk offentlig förvaltning ”riskerar svensk välfärd och säkerhet" om man inte lyckas ta vara på potentialen i AI för att skapa bättre och effektivare arbetssätt. Myndigheten beräknade den ekonomiska potentialen till 140 miljarder per år.

– Detta var dessutom 2019, idag har vi generativ AI och andra AI-tekniker som inte fanns då. Summan är alltså betydligt större idag. Tidigare i år gjorde Google bedömningen att AI skulle kunna bidra med ungefär 500 miljarder i BNP till Sverige inom tio år.

”Otroligt få lyckas skapa storskaligt värde med hjälp av AI”

Trots att välfärden och de svenska företagens konkurrenskraft står på spel händer väldigt lite med AI i Sverige, generellt sett. Sverige rasade häromveckan sju placeringar på Global AI Index , till plats 25 av 83 länder.

Johan Lennartson
Johan Lennartson, erbjudandeansvarig för AI på Atea.

– Otroligt få lyckas skapa storskaligt värde med hjälp av AI. Det som görs handlar mest om att försöka göra det man redan gör i dag, fast lite billigare med AI. Nästan ingen ger sig in i att utforska hur de borde utforma sin verksamhet för att uppnå sina mål och sitt syfte på nya, bättre sätt.

Det största underliggande problemet, menar Johan, är att innovationsförmågan i många svenska verksamheter haltar.

– AI är ett medel för att innovera, men vad hjälper det om verksamheten inte prioriterar sin strävan att hitta nya sätt att arbeta. Finns det utrymme och resurser till innovation? Finns en välfungerande process för att identifiera behov? Finns dialogen med personer som förstår sig på den tekniska verktygslådan? Vilket engagemang finns uppifrån att försöka hitta och genomföra nya arbetssätt?

Hur får ni fart på AI-transformationen?

Johan ger alla organisationer rådet att ta ansvar för sin framtid, och inte fastna i tomma invändningar.

Han ger några exempel:

  • Invändning 1. ”Utvecklingen går så fort, gör vi något nu kommer det ändå komma bättre lösningar nästa år”

– Det är lite som att fortsätta köra häst och vagn istället för att använda bil, eftersom det ändå kommer en bättre bil nästa år. Du borde börja testa att köra någon bil, skaffa körkort och lära dig byta däck, annars kommer du ändå inte kunna använda bilen när den perfekta kommer.

  • Invändning 2. ”Det saknas tid, pengar och resurser”

– Här tänker jag på den klassiska bilden där man ser två personer som försöker rulla en skottkärra med ett fyrkantigt däck. En person erbjuder dem ett runt däck i stället. ”Nej, tack”, blir svaret. ”Vi hinner inte. Du ser väl att vi jobbar!”. Utan att prioritera innovation kommer ni inte att kunna frigöra tid, pengar och resurser.

  • Invändning 3. ”Det får vi ändå inte göra. Det spelar ingen roll.”

– Det bygger ofta på okunskap och rädsla för att göra fel. Det finns massor av möjligheter med AI. Lösningen är inte att avfärda tekniken rakt av, utan att ställa frågor: Vad behöver vi göra för att följa reglerna? Kan vi börja med något enkelt som vi vet är riskfritt?

  • Invändning 4. ”Mandat uppifrån saknas”

– Då behöver ni ta ansvar för att utbilda ledningen. Vi och många andra organisationer med oss talar gärna med ledningsgrupper för att utbilda dem kring AI. Bygger man lite kunskap så blir det snabbt tydligt att det är hög tid att på riktigt börja utforska hur AI kan tillämpas i er verksamhet.

Ateas koncept Utforska AI: Hjälper er att komma på banan

Den modell som Johan rekommenderar för att lyckas på AI-resan är att följa den process som Atea har tagit fram, med namnet Utforska AI. Sedan starten har den dessutom utvecklats utifrån lärdomarna som gjorts av att guida kunder på AI-resan.

– När vi hade genomfört våra första AI-hackatons insåg vi ett par saker. Dels att det behövdes en starkare inramning för att fokusera på rätt utmaningar. Man ska inte göra AI för AI:s skull. Det ska lösa problem och skapa riktigt värde för verksamheten. Dels såg vi hur viktigt det är att ha full support från ledningsgruppen för att idéer ska kunna förverkligas.

Det centrala i modellen är att ni kommer igång. Att AI-medvetenheten höjs i hela organisationen. Och att ni kraftigt förbättrar era odds att vara relevanta framöver.

– Något som många upptäcker i de här processerna är att deras data inte är så bra som man trodde. Ofta finns den inte alls och även om den gör det så brister kvalitén i sådan utsträckning att det omöjliggör förverkligandet av AI-idéer.

– Det positiva med sådana situationer är att de ofta öppnar beslutsfattarnas ögon för värdet av att ha väl utvecklade dataplattformar i organisationen. Förut sågs dessa plattformar mest som en kostnad. Nu ser de flesta hur de möjliggör AI-lösningar.

Kom igång utan att pengarna skenar iväg

Ett sätt att undvika att pengar rinner iväg på AI-satsningar som inte gör verklig skillnad i slutänden är att undvika coolhetsfällan, dvs ta fram en AI-lösning som är häftig men som saknar relevans.

Fokusera hela tiden på verkliga behov i stället. Att jobba agilt är också att rekommendera, menar Johan:

– Testa era antaganden om idéers genomförbarhet och dess verkliga värde innan ni kör igång fullskaligt. ”Fail fast” är en lite uttjatad men bra grundprincip. Undersök de parametrar som riskerar att punktera hela projektet så tidigt som möjligt, säger han.

Han ger ett exempel från när han själv var involverad i att tillsammans med Lidingö stad digitalisera deras taltidning.

– En av osäkerhetsfaktorerna var om de äldre verkligen skulle lyssna på en AI-röst. Skulle det låta för robotaktigt? Skulle det bli svårt att förstå? Så i stället för att dra igång ett jätteprojekt, plöja ner en massa pengar och hålla tummarna, tog vi bara en artikel som vi lät tre färdiga tillgängliga AI-röster i molnet läsa, och skickade ljudfilen direkt till några av slutanvändarna tillsammans med uppmaningen: ”Lyssna på det här. Vad tycker ni?”. De tyckte att två av rösterna var minst lika bra som vår mänskliga röst. Bra, tänkte vi då, då vet vi det. En snabb och enkel verifiering som bara kostade ett par tusenlappar.

Modulerna i "Utforska AI" innebär att ni tacklar rätt behov och blir kraftfulla i er AI-resa framåt, utan att det behöver kosta enorma summor. Framför allt kommer ni igång på riktigt.

"Det är viktigt att alla kommer igång på den här resan, därför är jag glad att vi redan gjort den tillsammans med dussintals organisationer och att många fler är på gång. Om du läser detta hoppas jag både att det väcker lite stress och visar på att det faktiskt finns vägar framåt!"

Läs om👇🏻 respektive modul.

Utforska AI

Konceptet Utforska AI är utvecklat för att komma på banan med AI, och har hittills genomförts med dussintals organisationer. Här kommenterar Johan Lennartson, Erbjudandeansvarig för AI på Atea, de olika modulerna. Modulerna görs vid separata tillfällen, och kan göras fristående – men bäst effekt blir det om de görs i steg efter varandra.

Genomgång med ledningsgruppen

I korthet: Ofta startar resan med en dragning för ledningsgruppen. Det är egentligen inte en modul i konceptet, men det är ofta så det börjar. En bra dragning ger ledningen en god inblick i vilken potential AI faktiskt har här och nu, sam vilken roll AI spelar för att framtidssäkra verksamheten.

– De verksamheter som lyckats bäst med AI har en ledningsgrupp som har förstått omställningen de står inför. Även om de inte från början kan se hur det ska gå till, har de nått slutsatsen att organisationen måste bli duktig på att ta vara på AI. Så det handlar om att göra ledningen incheckad. Med backning uppifrån organisationen blir det lättare att fatta beslut och realisera. Utan stödet blir det inget bra utrymme för innovation och utveckling, säger Johan.

Identifiering av verksamhetens mest relevanta utmaningar

I korthet: I den här modulen medverkar ofta verksamhetscheferna och andra personer som har bra koll på helheten. Här målar vi de stora penseldragen. Vilka är de övergripande utmaningarna i verksamheten som är värda mest att lägga resurser, tid och energi på att hitta AI-lösningar för?

– Här går vi även igenom vilken typ av AI som skulle kunna tänkas användas i just deras verksamhet. I den mediala bilden pratas det nästan uteslutande om generativ AI som ChatGPT, så många tror att det viktigaste är att satsa på AI-assistenter. Men det finns många andra typer av AI-applikationer

Framtagande av tänkbara AI-lösningar för konkreta behov i verksamheten

I korthet: När verksamhetens mest relevanta utmaningar är identifierade bjuds medarbetare in brett till ett AI-hackaton, som har två huvudsyften:

1) Att inspirera och utbilda deltagarna att se möjligheterna (och i vissa fall riskerna) med AI.

2) Att synliggöra verkliga konkreta behov där AI skulle kunna göra skillnad och se tänkbara AI-lösningar.

– Vi visar verktygen i AI-verktygslådan, så att deltagarna får en grundförståelse för vad AI är och vad som går att göra. Deltagarna får en massa goda exempel från verkligheten på hur organisationer använder AI för att skapa värde och lösa problem. Sedan får de fundera på hur AI kan skapa värde för den egna verksamheten. I slutet genereras mängder av use case som utvärderas utifrån både värde och hur krävande de är att genomföra. Ett AI-hackaton leder till att medarbetarna blir mycket mer medvetna om AI-möjligheterna.

Utvärdering och urval av de bästa idéerna

I korthet: Efter ett AI-hackaton finns ofta mängder av idéer som är värda en närmare översyn. I detta steg görs en andra gallring i syfte att ta fram konkreta beslutsunderlag för de mest lovande idéerna.

– Här går vi djupare in på vilka idéer som verkligen skulle betyda mycket för verksamheten, och skärskådar hur lätta eller svåra de är att genomföra ur både tekniskt, juridiskt och datatillgångsperspektiv. Till skillnad från de snabba överslag som ofta görs under AI-hackaton, är det här dags att verifiera antaganden och att räkna på värdet. De allra flesta organisationerna vill komma igång med något som går snabbt att realisera, även om det har ett mindre värde. Och det kan vara bra som ett första steg, för att kamma hem en snabb framgång. Men det gäller samtidigt att inte skjuta för länge på det som är mer komplext och svårt, men som skulle skapa otroligt mycket värde om det lyckas.