AI-klustret är här: Så skapar ni AI-applikationer som gör verklig nytta
Via Ateas AI-kluster kan offentliga aktörer skapa egna AI-applikationer på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Frågan är bara: Hur bygger man något riktigt användbart med sin verksamhetsdata?
– Det är inte bara att sätta sig ner och säga, ”Nu bygger vi en app”. Det blir inte bra, säger Simon Norman, innovationsansvarig för Application Engineering på Atea, som här går igenom vad som krävs för att AI-applikationen ska göra verklig nytta.
AI-klustret Atea Cloud AI Services innebär att stora AI-modeller kan användas i applikationer utan att ni behöver investera mångmiljonbelopp i AI-hårdvara, eller riskera tredjelandsöverföring av data till de stora amerikanska molntjänsterna.
I praktiken betyder det att ni kan bygga AI-applikationer med hjälp av datakällor som tidigare setts som för känsliga att använda.
Simon Norman ser att applikationsutvecklingen generellt nu går in i ett helt nytt skede:
Simon Norman, innovationsansvarig för Application Engineering på Atea
– Du kan idag skapa fler lösningar än vad din organisation har utmaningar kring. Tidigare var mer eller mindre allt problemorienterat. Man pratade om vilka utmaningar och problem man hade, och hur de kunde lösas. Alla säljpitchar utgick ifrån kundens ”pains” och vilka ”gains” som kunde uppnås från dem. Idag handlar det minst lika mycket om att utforska potential, att se vilka nya värden som kan skapas med teknikens hjälp, säger han.
Enorm nytta med innovativa AI-applikationer
Oavsett om det handlar om att skapa nya värden eller lösa komplexa utmaningar, kan innovativa AI-applikationer bidra med enorma fördelar. Simon ger några exempel som visar bredden av AI-tillämpningar som kan göra nytta i offentliga verksamheter framöver:
- I kommuner och andra myndigheter kan AI-applikationer hjälpa till att maskera känsligt innehåll från offentliga dokument som begärts ut av journalister eller av allmänheten. På så sätt kan medarbetare snabbare ge ut dokumenten och frigöra tid för andra arbetsuppgifter.
- För att möta lagkraven om digital tillgänglighet för alla, inklusive personer med olika typer av funktionsnedsättningar, kan AI-applikationer se till att texter förenklas, förklaras, läses upp och översätts.
- I vården kan patienter med vissa sjukdomstillstånd ges en personlig AI-friskvårdscoach som peppar och ger skräddarsydd feedback. Exempel: ”Du har rört mycket på dig idag. Mer än igår. Jättebra! När du äter ikväll, komplettera gärna med några nötter också så hjälper det dina blodvärden.”
- Och så vidare.
Med andra ord, det krävs att man identifiera vilka värden som kan skapas med hjälp av AI. Så hur gör man det?
Läs mer om appliktionutveckling
Så får ni fram smarta AI-applikationer för er verksamhet
– Det viktigaste är en systematiserad process för hur man ska jobba med de här möjligheterna, säger Simon Norman.
Han varnar för poc-träsket (proof of concept) där man testar till höger och vänster med koncept som inte får kosta någonting och som saknar en tydlig plan för uppföljning och eventuell realisering.
– Många sätter aldrig spaden i marken ordentligt, och lyckas aldrig få fram bra beslutsunderlag. En sak som är nödvändig är att beslutsfattarna bli inkopplade och engagerade, och att de blir det utifrån ett möjlighetsperspektiv – inte bara ”nu ska vi se om vi kan spara fem tjänster”, för det leder bara till att personalen blir hyfsat motstridiga. Det bästa är när man tillsammans kan upptäcka winwin-värden utifrån både lednings- och verksamhetsperspektiv. Idéutvecklingen behöver ske i symbios med de som faktiskt jobbar i verksamheten.
Att genomföra ett AI-hackaton är en bra början. Men det viktiga är att anamma ett systematiskt angreppssätt för AI som tar resultatet metodiskt vidare i en beslutsprocess.
Ett systematiskt angreppssätt – steg för steg
När Simon Norman och hans kolleger på Atea hjälper verksamheter att skapa AI-applikationer som gör verklig nytta är det vissa steg som återkommer.
Så här ser de ut i korthet:
- Förstå var ni är, och vart ni vill gå. Gör först en nulägesanalys och en så kallad ”börlägesanalys”. Hur borde det fungera i er verksamhet? Använd analyserna för att avgöra om det är värt att gå vidare, och i så fall med vad.
- Bryt ner ”börläget”. Vad kräver den framtida positionen? Det kan vara funktionella krav eller tekniska krav. Gör en fördjupad kravfångst, och ta fram use cases och hur det logiskt kan fungera. Definiera även hur framgång ska mätas när det nya är på plats.
- Dela upp resan i steg. I stället för att skapa ett gigantiskt projekt som ska definieras ner i minsta lilla detalj och begära en prislapp på det bygget, sträva efter en agil utvecklingsresa. Jobba i små steg, och lär er längs resan vad användare uppskattar. Ta fram prototyper som lätt kan justeras baserad på feedback. Om ni tar hjälp av en extern aktör, försäkra er om att få kostnads-, kvalitets-, tids- och innehållskontroll hela vägen.
- Bana väg för införandet. Utan en genomtänkt förändringsledning är det ofta svårt för verksamheten att ta emot en förändring. Även tillkommande önskemål som rör applikationens funktioner behöver samlas upp på ett systematiskt sätt i en tydlig livscykelhantering.
- Förvaltning. För att applikationen ska fortsätta att fungera och vara säker krävs att källkoden inte bara lagras, utan den och dessa programbibliotek behöver uppdateras. Vill ni göra det själva? Eller ta hjälp av en aktör som Atea?
”Vi kan hjälpa er genom hela resan”
– Med Atea får ni en partner som krokar arm med er. Vi kan hjälpa er genom hela resan, eller delar av den. En stor fördel är att vi träffar många kunder och lär mycket i projekten med våra kunder. Det innebär att vi kan hjälpa kommande kunder att gena i kurvorna. Att hoppa på en startup är mer riskabelt, då mindre aktörer faktiskt kan vara försvunna inom ett par år. Med oss blir tryggheten större. Det som vi skapar tillsammans med våra kunder följer en strukturerad process, med tydlighet i koder och processer så att kvaliteten kan vidmakthållas år efter år, säger Simon Norman.