AI - fyra fundamentala förflyttningar
I det nyligen publicerade rapporten "Färdplan för Sverige" så framgår det tydligt att AI kommer att påverka hela vårt samhälle.
Strategisk rådgivare
” Utvecklingen av AI, artificiell intelligens, kommer att påverka hela vårt samhälle. Hur det sker beror i hög grad på hur vi själva agerar. Genom att satsa proaktivt och involvera alla grupper i samhället kan vi dra stor nytta av en ökad AI-användning, samtidigt som vi hanterar risker och utmaningar.”
Jag kommer här att resonera kring de fyra fundamentala förflyttningar som offentlig sektor behöver göra för att samhället ska kunna skapa större mervärde – inte bara från AI, utan även från andra tekniska områden. Dessa fyra förflyttningar är tätt sammanflätade, och om vi är kloka kan vi utnyttja de synergier som uppstår dem emellan.
Rädsla ➡️ Tillit
Inåt ➡️ Utåt
Insikt ➡️ Handling
Teknik ➡️ Mervärde
Med andra ord: ett plus ett måste bli mycket mer än två. Är du redo att tänka större?
Nuläge
I rapporten AI-kartan för kommuner, som lanserades den 12 november 2024, har 1008 AI-relaterade initiativ identifierats i 263 av Sveriges 290 kommuner. Rapporten tolkar detta som:
"Det innebär att cirka 90 % av Sveriges kommuner på något sätt har närmat sig frågan om AI."
Trots detta ser jag ett stort gap mellan nulägesbeskrivningen – att många kommuner har börjat närma sig AI och att AI påverkar alla delar av samhället. Offentlig sektor i Sverige haft svårt att tillgodogöra sig värdet av andra teknologiska framsteg, som IoT, öppna data och blockkedjeteknik. Denna trend verkar upprepa sig även inom AI.
I rapporten Ett samhälle i förändring, som publicerades av DIGG den 31 oktober 2024, lyfts detta problem fram med skarp tydlighet:
"Digg bedömer att det idag inte finns något sammanhållet arbete i Sverige med att placera människan i centrum."
Vidare betonar rapporten:
"Människans digitala kompetens är en förutsättning för den digitala omvandlingen av samhället."
Jag tror att detta verkligen är en fundamental förflyttning.
Från rädsla till tillit
I min roll som strategisk rådgivare möter jag många individer och organisationer där det finns en utbredd rädsla för AI.
Denna rädsla handlar ofta om:
- Vad AI är och vad det kan göra.
- Hur det kan påverka jobb, yrkesroller och status.
- Integritetsfrågor, bias och diskriminering.
- Samhällets utveckling i stort.
AI är en global och politisk fråga, och många saknar någon att prata med om sin oro. Detta är olyckligt, eftersom rädslan då växer och riskerar att förlama och tysta samtalet.
Ett sätt att hantera denna rädsla är genom kompetensutveckling som är anpassad till varje kontext. Ett annat är att skapa strukturerade utrymmen för nyanserade samtal om AI – med fokus på både möjligheter och utmaningar. Som Allison Cohen resonerar handlar det om att gå "From Fear to Trust".
Rädsla ➡️ Tillit
Från inåt till utåt
DIGG:s rapport pekar på en brist i Sverige: vi saknar ett samlat fokus på medborgarna. Detta har jag sett tydligt i de kommuner jag arbetat i. Sverige kan lära mycket av andra länder, som Estland.
"Estonia has given an entirely different outlook on what a truly human-centric society entails for digital citizens."
Om vi inte tydligare sätter fokus på användarna – medborgarna och kunderna – riskerar vi att skapa lösningar som inte ger verkligt mervärde. Vi missar målet.
Inåt ➡️ Utåt
Från insikt till handling
Insikten om AI:s möjligheter och utmaningar har ökat markant i offentlig sektor det senaste året. Allt fler ledningsgrupper, både i privat och offentlig sektor, söker kunskap och vägledning.
De efterfrågar stöd för att:
- Navigera i AI-landskapet.
- Göra strategiska vägval.
- Övergå från linjära till parallella arbetssätt.
Jag ser också en ökad efterfrågan inom områden som utbildning, marknad, kommunikation, HR, vård och hälsa, samt ekonomi. Nästa steg är att gå från insikt till handling. Det innebär att:
Arbeta med flera processer parallellt för att dra nytta av synergier. Skapa en läranderesa som stödjer organisationens utveckling.
Insikt ➡️ Handling
Från teknik till mervärde
Det är glädjande att fler organisationer börjar fokusera på hur de kan skapa mervärde snarare än att enbart implementera teknik.
När vi utgår från mervärde krävs att vi:
- Engagerar verksamheten och de människor det berör, ofta både medarbetare och medborgare.
- Synliggör strukturella hinder och skalbara möjligheter.
Genom att förstå och aktivt arbeta med dessa fyra förflyttningar kan vi ta steg mot en mer hållbar och mänskligt centrerad framtid, där AI används som ett verktyg för verkligt värdeskapande.
Teknik ➡️ Mervärde
Att tänka på tills vi ses igen…
- Hur arbetar din organisation med att förflytta sig från rädsla till tillit?
- Hur arbetar din organisation med att gå från insikt till handling?
- Hur arbetar din organisation med att förflytta sig från teknik till mervärde?
Slutord
Jag vill avsluta med ett citat från Achille Mbembe:
"Vi lever i en tid där tekniken inte bara är ett verktyg utan en integrerad del av det vi tänker som det mänskliga."
Tillsammans kan vi göra skillnad och hjälpa varandra att bli ännu bättre. Jag kommer fortsätta att resonera och reflektera kring dessa frågor framöver, så håll utkik – stay tuned!
AI Roadmap 💡 Säkerställ en hållbar och bred affärsnytta med AI. AI Roadmap är ett workshop-koncept som syftar till att skapa förutsättningarna i en organisation för en bred och hållbar ansats på AI. Läs mer om AI Roadmap
Följ mig på linkedin | Tony MC Carrick, Strategisk rådgivare
Hör av dig. På Atea jobbar vi både med strategisk rådgivning och verksamhetsutveckling och kan stötta dig i de här frågorna.