Hoppa till huvudinnehåll
2023-11-06

Enormt intresse för Ateas AI-pass på IT-Arenan

Det är dags nu – att uppgradera verksamheten med AI går inte längre att vänta med. Men, var sätter man spaden i marken? Hur skapas riktig verksamhetsnytta? Hur undviker man att det blir pannkaka av alltihop? Och hur får man ut AI brett i verksamheten? Det är några av de frågor som tas upp på Ateas omåttligt populära AI-pass på IT-arenan.

Uppgradera er verksamhet med AI

På årets IT-arena, som besöker 18 orter runt om i landet under hösten, är passet ”Uppgradera verksamheten med AI” det som lockar flest deltagare i stort sett överallt. Totalt 2000 deltagare kommer att ha sett presentationen när turnén når sin slutpunkt den 31 november. Det överväldigande intresset är kanske inte så förvånande.

Trycket är stort från alla håll att snabbt ta hjälp av AI för att hänga med i samtiden, bli effektivare, ge bättre service, stärka konkurrenskraften och förbli relevant. Inom den offentliga sektorn är trycket stort att ta hjälp av tekniken för att kunna möta ”den omöjliga ekvationen” med 50 procents ökande behov de kommande åren, med 50 procent av resurserna.

”Med vårt pass på IT-arenan vill vi hjälpa deltagarna att bli medvetna om några fällor som är lätta att gå i och hur de kan undvika dem. Att lyckas med AI handlar väldigt lite om tekniken i sig utan om helt andra saker.”

Passet bygger på Ateas och kunders erfarenheter. Johan har utvecklat passet tillsammans med AI-rådgivaren Johan Lennartson och Erik Harlefelt teamleader för analytics, automation och AI som alla till vardags har fullt upp med att hjälpa kunder att komma vidare med AI-resan.

Scenarier som är lätta att känna igen

Johan, Erik och Johan håller i presentationen var och en för sig, för att hinna med. Men 95 procent av innehållet är detsamma.

– Vi berättar om tre scenarier som alla kan leva sig in i, och som speglar olika faser i AI-resan. Vi tar exempelvis upp hur fel det lätt blir i början om man låter sig bländas av tekniken. Vi målar upp ett exempel när en organisation satsar resurser på röststyrda kaffemaskiner, och att få dem att fungera på ett smart sätt – trots att det går lika bra att trycka på knappen. Sådana misstag görs i en mängd skepnader, kanske för att chefer ska ha något att berätta om på Rotary-träffarna, säger Johan Ripgården med en glimt ögat.

Meningslösa AI-projekt leder till att pengar slängs i sjön, och skickar ut signaler internt om att AI är en gimmick. Fråga er i stället hur befintliga problem, tråkiga rutinuppgifter eller andra utmaningar skulle kunna lösas med hjälp av tekniken, råder föreläsarna.

Fallgropar – och hur man undviker dem

I sin presentation tar de upp fallgropar kopplade till vart och ett av scenarierna.

- En sådan fallgrop är att verksamheten går vidare med AI-tillämpningar i verksamheten utan att ha it-avdelningen med i loopen.  När lösningar driftsätts har man inte tagit höjd för den it-infrastruktur som lösningen kräver, vilket gör att det sedan inte fungerar, säger Ripgården.

Många har fått upp ögonen för de många möjligheterna med AI-modeller. Men betydligt färre är medvetna om de begräsningar som finns, menar föreläsarna:

– Ett energibolag kan använda drönare med bildanalys för att identifiera solceller som blivit så smutsiga eller fått andra skador som reducerat effektiviteten. Rapporteringen av dessa avvikelser fungerar utmärkt – tills solpanelerna byts ut till paneler med en annan färg och form. Man kan inte ta för givet att en AI-lösning fortsätter att göra sitt jobb av sig självt. AI är inte något som förvaltas som vilket it-system som helst, säger Johan Ripgården.

Deltagarna får i passet en lång rad tips om hur de kan undvika fällorna.

On demand - Nu har du möjlighet att se passet "Uppgradera din verksamhet med AI" som genomfördes på 18 orter runt om i landet i höstas. Ta del av passet här

Kompetenser som krävs i AI-projekt

Ett av tipsen handlar om de kompetenser som krävs i AI-projekt.

– Vi tar upp hur viktigt det är att it blir involverade, men att det inte alls räcker. Även små AI-projekt kräver att man jobbar tillsammans och får in domänkunskap, AI-kompetens, kompetens om data, informationssäkerhet och etik. Det låter kanske omfattande, men så måste det inte bli. Det handlar mer om att ta in de här perspektiven i projekten. Tar man bort ett enda, så kan projekten helt falla, eller få oönskade konsekvenser, säger Johan Ripgården.

On demand - Nu har du möjlighet att se passet "Uppgradera din verksamhet med AI" som genomfördes på 18 orter runt om i landet i höstas. Ta del av passet här

 

Inspiration – men sedan är det action som gäller

Den som kommer till AI-passet för att få inspiration behöver inte heller bli besviken.

– Vi har med ett block med olika användningsfall, där vi valt att lägga extra fokus på språkmodeller och generativ AI, med olika projekt Atea är involverade i just nu, säger Johan Ripgården.

Ett av budskapen från de tre föreläsarna – kanske det viktigaste – är att gärna låta sig inspireras men att det inte får stanna där. Det är helt avgörande att köra igång.

”Det finns ingen annan väg än att börja med konkreta projekt. Det är därför vi ser till att dela med oss våra erfarenheter, så att ni som organisation får värde av era AI-satsningar, och även kommer vidare brett i verksamheten efter pilotprojekten.”

— Johan Ripgården, erbjudandeansvarig för analytics

On demand - Nu har du möjlighet att se passet "Uppgradera din verksamhet med AI" som genomfördes på 18 orter runt om i landet i höstas. Ta del av passet här

Erik Harlefelt

Erik Harlefelt: ”Det är inte coolaste AI-tjänsten som vinner”

Erik Harlefelt, teamleader analytics, automation och AI i Ateas region Mitt, håller i passen i Jönköping, Växjö, Karlstad, Örebro, Norrköping, Eskilstuna och Uppsala.

Vad som varit mest glädjande med passet:

”Många har haft framme sina mobiltelefoner och tagit bilder. Inte på mig, förmodar jag, utan på presentationen. Det är kul att vi har träffat så rätt med innehållet”

Hur diskussionerna om AI kommer att förändras det närmaste året:

”Förhoppningsvis har många fler verksamheter insett en sak; att det inte är den coolaste AI-tjänsten som vinner, utan vem som har skapar mest nytta i sin verksamhet. Våga stå utanför hajpen och tänk lite bredare. Mycket nytta skapas när AI kombineras med BI, automation eller robotar. Exempelvis kan AI tolka vad kunder vill i sina mejl till kundtjänst, medan en robot kan skicka vidare dessa mejl till rätt personer, baserat på tolkningarna.”

Hur man går från att göra AI-tester till att produktionssätta:

”Det är ganska lätt att prova och göra en pilot på egen hand, men att produktionssätta är en annan femma. Då ska man ha tänkt på lagar och regler, säkerhet, support, förvaltning, datalagring och prestanda. Ta gärna rådgivning kring det, för numera är det lättare än någonsin att testa sig fram själv, men också lättare än någonsin att misslyckas med skarpt implementerade projekt.

Vilken bild från presentationen som blivit mest uppskattad:

”En riktig kioskvältare har varit en bild som på ett enkelt sätt visar evolutionen från traditionell programmering, till machine learning, till generativa språkmodeller. Vi använder bilden för att förklara varför AI-lösningar kräver en mer aktiv förvaltning jämfört med traditionellt programmerade system (se bilden nedan).

 

Johan Ripgården

Johan Ripgården:
”Börja nu, och börja smått”

Johan Ripgården, erbjudandeansvarig för analytics på Atea, håller i passen i Malmö, Göteborg, Stockholm, Halmstad, Borlänge, Gävle, Umeå och Luleå.

Vad deltagarna frågar om efteråt:

 ”Många vill veta mer om de AI-hackaton vi genomför ute i verksamheter, där vi tillsammans genererar idéer för hur den egna verksamheten kan använda generativ AI till att skapa värde och tjänster här och nu.”

Hur man bäst börjar sin AI-resa:

”Börja nu, och börja smått. Utgå från ett begränsat problem – något som skulle göra skillnad om det blev löst. Genom att göra ett pilotprojekt kommer ni att inse saker, och dra viktiga lärdomar inför kommande AI-projekt. Många är så rädda att de inte gör någonting. Det är inte särskilt klokt, för den som väntar för länge blir snart irrelevant”.

Om vad alla verksamheter kan göra med AI:

”Leta upp era tråkigaste arbetsuppgifter, som alltsomoftast är uppgifter som inte heller skapar värde för vare sig kunder, brukare, patienter eller medborgare. Ställ sedan frågan om uppgifterna kan automatiseras med AI. Ni kommer få många ja."

 

Johan Lennartson

Johan Lennartson: "Många projekt med AI-assistenter just nu"

AI-rådgivaren Johan Lennartsson kör presentationen i Östersund, Sundsvall och Skellefteå.

Hur mycket klokare man blir av presentationen:

 "Tanken är att du ska känna igen dig, oavsett var på AI-resan din organisation befinner sig. Vi pekar på fällor, men gör det också tydligt att de går att hantera och att det finns hjälp att få. Du inte är ensam om att ha de utmaningar vi pekar på.”

Hur ChatGPT-effekten märks bland kunderna:

"Polletten har trillat ner överallt att AI är här på riktigt nu. Till exempel gör vi många projekt på offentliga verksamheter där vi tar fram digitala assistenter som bygger på generativ AI och GPT-modeller. Assistenterna är inriktade på olika saker: Får jag bygga en altan på mitt hus på Y-vägen i Skellefteå?” (bygglovsassistens), "Jag kommer inte in i vårt verksamhetssystem" (kundtjänststöd) ”Hur behandlar vi liggsår?” (hjälp till timanställda och andra i hemtjänsten att snabbt få svar på sådant som det finns dokumentation och regler kring, men är snårigt och tidskrävande att hitta). Assistenterna lär sig av, och hänvisar till, en mängd utvalda relevanta dokument och källor.”

Varför AI-utveckling kan ta tid:

"Tekniskt går det numera att göra nästa vad som helst. Tekniken finns där. Men det kan vara svårt att hitta rätt usecase i den egna verksamheten, och framför allt springer många in i de gamla vanliga problemen: ’Aj då, har vi inte denna data strukturerad?', ’Men då krävs helt nya integrationer!', ’Vi behöver rättigheterna till den databasen', 'Oj, då behöver vi arbeta på helt andra sätt!"

 

"En riktig kioskvältare"