Små lätta moln ser jag på min himmel…
Så sjöng Pugh Rogefeldt en gång i tiden. Så skulle man också kunna se på hur det ser ut för de flesta företag idag när det kommer till var deras it-system huserar. De flesta har med största sannolikhet redan erfarenhet av molntjänster. Det kan vara ett lönesystem som ligger hos någon leverantör eller att man har sin mail i molnet. Kanske har man sin hemsida placerad hos något webbhotell.
Competence Area Developer
Anledningarna till detta varierar ju så klart men förhoppningsvis är det för att man konstaterat att det är enklare och mer kostnadseffektivt. Någon annan tar hand om allt det där som inte ger direkt effekt som att uppdatera operativsystem, ser till så att tjänsten är tillgänglig, uppdaterar med nya versioner av programvaran och så vidare. Man konsumerar en tjänst och slipper fundera på delarna som bygger upp tjänsten.
På samma sätt kan man tänka om fler delar av sin it, varför dra på sig dyra investeringar i hårdvara, arbete kring underhåll av fysisk infrastruktur i sitt datacenter och en ständig kamp med att uppdatera operativsystem, programvara, antivirus mm. Om man i stället bara skulle kunna köpa en tjänst som löser uppgiften och som inte drar med sig en massa arbete som inte tillför värde i organisationen.
Fast så enkelt är det ju såklart inte, allt går inte att flytta till molntjänster. Det kan vara så att man hindras av legala skäl, man kanske har beroenden som gör att tiden det tar för datapaketen att ta sig från verksamheten till molnet och tillbaka är för lång. Det kanske är så att just de system som används idag inte har en motsvarande tjänst i molnet. Kanske är kostnaden för att konsumera en motsvarande molntjänst mycket större än vad det kostar att sköta driften av lösningen själv så att det inte är ekonomiskt försvarbart att välja en molntjänst.
Oavsett så kan övningen att inventera sin it-miljö och fundera på om man idag har en optimal lösning på plats vara bra att göra. En sådan inventering kan ju, beroende på hur stort fotavtryck man har vara en saftig utmaning, så lämpligt är att bryta ner det i hanterbara delar och ”ta en sak i taget”. Kanske att man är i ett läge där man står inför att investera för att kunna fortsätta att ha webbshoppen uppe, då är det ju ett utmärkt tillfälle att fundera på vad som är det mest kloka att göra.
- Men vad är då mest klokt och hur skall man komma fram till det?
Här kan det vara fördelaktigt att ta hjälp från en partner som redan har funderat på dom här bitarna och som hjälpt andra att komma fram till kloka beslut. Någon som ”står med fötterna stadigt förankrade på jorden och med huvudet uppe i molnet”.
Vill du fortsätta diskussionen med mig finns jag på LinkedIn eller via e-post.